7.11
Integrovaná prevence a omezování znečištění
Mgr. Veronika Vytejčková
Integrovaná prevence a omezování znečištění je pokročilým způsobem regulace vlivu vybraných průmyslových a zemědělských činností na životní prostředí. Jejím cílem je dosáhnout vysoké úrovně ochrany životního prostředí jako celku, předcházet jeho znečištění, a pokud to není úplně možné, tak omezovat vznik všech druhů a forem škodlivých emisí. Nižší zátěže životního prostředí je dosaženo snižováním produkovaných emisí především aplikací preventivních opatření, nikoli použitím koncových technologií, které již vzniklé znečištění odstraňují.
Hlavní principy integrované prevence a omezování znečištění spočívají v posuzování průmyslových a zemědělských činností z hlediska ochrany životního prostředí jako celku a v zabezpečení vhodných provozních podmínek, které neumožní přenos znečištění mezi jednotlivými složkami životního prostředí. To vede ke snížení celkového negativního vlivu předmětných činností na životní prostředí. Volba vhodné technologie nakládání s odpady s cílem vzniklé odpady v maximální možné míře zhodnocovat a recyklovat povede k podstatnému omezení vzniku odpadů. Velký důraz je při snižování znečištění kladen na prevenci, opírající se o stanovení podmínek provozu zařízení na základě nejlepších dostupných technik (BAT – B est A vailable T echniques). Přínosem pro správní orgány je integrace dílčích samostatných povolení do jednoho povolení, vydaného jedním úřadem. To zjednodušuje též případné změny již vydaných rozhodnutí podle posledního stavu vývoje použitých technologií. Nezbytnou součástí procesu integrovaného posuzování je informování veřejnosti a její účast v průběhu celého povolovacího procesu.
-
Problematiku integrované prevence a omezování znečištění řeší následující právní předpisy:
-
zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci) ve znění pozdějších předpisů,
-
zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
-
nařízení vlády č. 145/2008 Sb., kterým se stanoví seznam znečišťujících látek a prahových hodnot a údaje požadované pro ohlašování do integrovaného registru znečišťování, ve znění nařízení vlády č. 450/2011 Sb.,
-
vyhláška Ministerstva životního prostředí č. 554/2002 Sb., kterou se stanoví vzor žádosti o vydání integrovaného povolení, rozsah a způsob jejího vyplnění v platném znění, ve znění vyhlášky č. 363/2010 Sb.,
-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006 ze dne 18. ledna 2006, kterým se zřizuje evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek a kterým se mění směrnice Rady 91/689/EHS a 96/61/ES,
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU ze dne 24. listopadu 2010 o průmyslových emisích (integrované prevenci a omezování znečištění).
Výčet činností vyžadujících posouzení ve smyslu zákona o integrované prevenci je uveden v příloze č. 1 k zákonu.
Účastníky řízení o vydání integrovaného povolení jsou vždy:
-
provozovatel zařízení,
-
vlastník zařízení, není-li provozovatelem zařízení,
-
obec, na jejímž území je nebo má být zařízení umístěno,
-
kraj, na jehož území je nebo má být zařízení umístěno,
-
občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy nebo hospodářské komory, jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštních právních předpisů.
Obce nebo kraje, na jejichž území může posuzované zařízení ovlivnit životní prostředí, se mohou úřadu (krajský úřad, MŽP) přihlásit jako účastníci řízení písemně do 8 dnů od dne zveřejnění stručného shrnutí údajů ze žádosti ve smyslu § 8 zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci.
Provozovatel zařízení podá žádost o vydání integrovaného povolení správnímu úřadu, který je místně příslušný k vydání integrovaného povolení (krajský úřad, MŽP – dále jen "úřad"). Žádost musí obsahovat všechny předepsané náležitosti ve smyslu § 4 zákona o integrované prevenci. Pokud jsou v zařízení používány, vyráběny nebo ze zařízení vypouštěny nebezpečné látky, které mohou způsobit znečištění půdy a podzemních vod v místě zařízení, je provozovatel zařízení povinen zajistit odborně způsobilou osobou vypracování základní zprávy ve smyslu § 4a zákona a předložit základní zprávu úřadu ke schválení jako součást žádosti. Úřad do dvaceti dnů ode dne doručení žádosti ověří úplnost zprávy a to, zda je zařízení v žádosti vymezeno v souladu s tímto zákonem a prováděcím právním předpisem.
Úřad do sedmi dnů ode dne, kdy žádost shledá úplnou, zašle zprávu k vyjádření:
-
účastníkům řízení, kromě provozovatele zařízení, který žádost podal,
-
příslušným správním úřadům, které vykonávají působnost podle zvláštních právních předpisů a jejichž správní akty se nahrazují vydáním integrovaného povolení,
-
státu, jehož životní prostředí může být významně nepříznivě ovlivněno provozem zařízení.
Úřad současně ve stejné lhůtě zveřejní stručné shrnutí údajů prostřednictvím informačního systému integrované prevence na své úřední desce a na úřední desce obce, na jejímž území je nebo má být zařízení umístěno, a to po dobu třiceti dnů. Současně úřad a obec zveřejní informaci o tom, kdy a kde lze do žádosti nahlížet, pořizovat si z ní výpisy, opisy, popřípadě kopie.
Úřad může po uplynutí lhůty třiceti dnů nebo po obdržení odborného vyjádření nařídit k projednání žádosti ústní jednání. K ústnímu jednání úřad může přizvat kromě účastníků řízení též odborně způsobilou osobu, Českou inspekci životního prostředí a příslušné správní úřady. Úřad nařídí ústní jednání vždy, požádá-li o to účastník řízení. Vyžádal-li si úřad k posouzení žádosti zpracování odborného vyjádření, může se ústní jednání konat až po uplynutí doby, po kterou bylo odborné vyjádření zveřejněno na úřední desce úřadu.
Úřad o žádosti provozovatele zařízení rozhodne ve lhůtě do 45 dnů ode dne uplynutí lhůty pro vyjádření příslušných správních úřadů a účastníků řízení. V případě, že úřad požádal o vyjádření odborně způsobilé osoby, běží termín ode dne obdržení tohoto vyjádření. Ve složitějších případech může odvolací orgán na žádost úřadu tuto lhůtu prodloužit o 45 dnů. Pokud po projednání žádosti…