3.4.5
Návrh novely vyhlášky o technicko-ekonomických parametrech
redakce EnergetikaInfo.cz
Energetický regulační úřad (dále jen "Úřad") je podle ustanovení § 53 odst. 2 písm. a), b) a l) zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o podporovaných zdrojích energie"), zmocněn k vydání vyhlášky, kterou stanoví:
a) technicko-ekonomické parametry pro stanovení výkupních cen, referenčních výkupních cen a zelených bonusů jednotlivých druhů podporovaných zdrojů pro výrobu elektřiny, tepla a biometanu a výši diskontní míry,
b) dobu životnosti výroben elektřiny, výroben tepla a výroben biometanu z podporovaných zdrojů a dobu životnosti modernizované výrobny elektřiny,
c) rozsah a celkovou výši měrných provozních nákladů ke stanovení udržovací podpory elektřiny a rozsah a celkovou výši měrných provozních nákladů a způsob tvorby ceny tepla ke stanovení udržovací podpory tepla.
Výše uvedené zmocnění Úřad naplnil vydáním vyhlášky č. 79/2022 Sb., o technicko-ekonomických parametrech pro stanovení referenčních výkupních cen a zelených bonusů a k provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie (vyhláška o technicko-ekonomických parametrech). Tato vyhláška byla zveřejněna ve Sbírce zákonů s účinností od 1. 5. 2022. V průběhu roku 2023 došlo ke změně této vyhlášky vyhláškou č. 275/2023 Sb., která s účinností pro rok 2023 a pro rok 2024 upravila parametry zejména pro nově notifikovanou podporu biometanu. Vyhláška dále s ohledem na tehdejší situaci na trhu navýšila pro rok 2024 výši investičních nákladů a nákladů na palivo u výroben bioplynu, biomasy a biometanu na základě rozsáhlého sběru dat.
S ohledem na aktuální situaci na trhu se navrhuje vyhláškou stanovené parametry znovu navýšit tak, aby docházelo k rozvoji obnovitelných zdrojů energie ve vazbě na plnění cílů České republiky. Dále je rovněž nezbytné reagovat na změny zákona o podporovaných zdrojích energie zákonem č. 469/2023 Sb., který s účinností od 1. ledna 2024 mění rozsah provozních podpor, pro které může Úřad stanovit provozní podporu cenovým rozhodnutím. Zákon již nadále nedefinuje podporu pro nové výrobny tepla z bioplynu. Účelné je současně i nadále zohlednit dopady nařízení vlády č. 189/2022 Sb., o vymezení rozvoje podporovaných zdrojů energie, které pro jednotlivé roky definuje podporované kapacity a upřesňuje, pro které podporované zdroje energie musí Úřad na základě klíčových vstupů definovaných vyhláškou stanovit provozní podporu cenovým rozhodnutím.
Oproti současnému znění vyhlášky o technicko-ekonomických parametrech návrh vyhlášky:
a) Navyšuje výši diskontní míry z 6,12 na 6,21 % po zdanění. Navýšení WACC je dáno dílčí úpravou metodiky pro stanovení některých ze vstupních parametrů. U bezrizikové míry výnosu došlo k upřednostnění průměru namísto dosavadního mediánu a dále, stejně jako v případě parametru beta a podílu cizího kapitálu, ke zkrácení období pro stanovení průměru na 5 let oproti původním 10 letům. Zkrácené období může lépe odpovídat současné situaci na trhu, které je významně ovlivněno konfliktem na Ukrajině a předešlou pandemií covid. U rizikové přirážky a rizikové prémie sektoru došlo k aktualizaci průměru desetiletého období, které nově odpovídá letům 2014-2023.
b) Navyšuje výše parametrů (měrných investičních nákladů) spojených s výstavbou nových výroben elektřiny, tepla a biometanu, nebo modernizací výroben elektřiny od roku 2025, které odráží reálnou situaci na trhu. Navýšení parametrů je žádoucí s ohledem na rozvoj obnovitelných zdrojů energie a plnění cílů České republiky.
c) V reakci na zákon č. 469/2023 Sb. odstraňuje parametry pro nové výrobny tepla z bioplynu, protože tato podpora byla s účinností od 1. ledna 2024 zrušena. V opačném případě by byly vyhláškou stanoveny parametry, které by nebyly v regulaci využitelné.
d) Ve vazbě na notifikační řízení elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla (dále jen "KVET") upřesňuje dobu životnosti pro tyto výrobny. Tato změna je nezbytná, aby účastníci trhu znali dobu životnosti, po kterou je možné nárokovat tuto provozní podporu.
e) Ve vazbě na notifikační oznámení na teplo z obnovitelných zdrojů energie (dále jen "OZE") a očekávané notifikační rozhodnutí na KVET upravuje způsob stanovení ceny tepla, který je využitelný v cenové regulaci. Touto úpravou ve vyhlášce bude ze strany Úřadu sjednocen přístup pro všechna schémata podpory, kde je výnos z tepla zákonem uvažovaný.
VYHLÁŠKA
ze dne 2024,
kterou se mění vyhláška č. 79/2022 Sb., o technicko-ekonomických parametrech pro stanovení referenčních výkupních cen a zelených bonusů a k provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie
(vyhláška o technicko-ekonomických parametrech), ve znění vyhlášky č. 275/2023 Sb.
Energetický regulační úřad stanoví podle § 53 odst. 2 písm. a), b) a l) zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 131/2015 Sb. a zákona č. 382/2021 Sb.:
Čl. I
Vyhláška č. 79/2022 Sb., o technicko-ekonomických parametrech pro stanovení referenčních výkupních cen a zelených bonusů a k provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie (vyhláška o technicko-ekonomických parametrech), ve znění vyhlášky č. 275/2023 Sb., se mění takto:
1. V § 4 se číslo "6,12" nahrazuje číslem "6,21".
Stanovuje se vyšší výše diskontní míry z 6,12 % na 6,21 % po zdanění.
2. V příloze č. 1 tabulka č. 1 včetně nadpisu zní: "Tabulka č. 1 - Technicko-ekonomické parametry pro stanovení referenční výkupní ceny a zeleného bonusu pro výrobny elektřiny, tepla a biometanu a doby jejich životnosti