13.2
Novela zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví zákonem č. 205/2020 Sb.
JUDr. Anna Janáková
Dne 27. dubna 2020 byl v částce č. 73 Sbírky zákonů vyhlášen zákon č. 205/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Zákon byl vládou předložen sněmovně dne 25. června 2019.
NahoruDůvod vydání zákona
Základním důvodem pro novelu zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, bylo přizpůsobení národní legislativy legislativě Evropské unie, tedy promítnutí příslušných předpisů EU, které věcně spadají do předmětu úpravy zákona o ochraně veřejného zdraví, do jeho ustanovení.
Jedná se zejména o nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/625 ze dne 15. března 2017 o úředních kontrolách a jiných úředních činnostech prováděných s cílem zajistit uplatňování potravinového a krmivového práva a pravidel týkajících se zdraví zvířat a dobrých životních podmínek zvířat, zdraví rostlin a přípravků na ochranu rostlin, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 999/2001, (ES) č. 396/2005, (ES) č. 1069/2009, (ES) č. 1107/2009, (EU) č. 1151/2012, (EU) č. 652/2014, (EU) 2016/429 a (EU) 2016/2031, nařízení Rady (ES) č. 1/2005 a (ES) č. 1099/2009 a směrnic Rady 98/58/ES, 1999/74/ES, 2007/43/ES, 2008/119/ES a 2008/120/ES a o zrušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 854/2004 a (ES) č.882/2004, směrnic Rady 89/608/EHS, 89/662/EHS, 90/425/HS, 91/496/EHS, 96/23/ES, 96/93/ES a 97/78/ES a rozhodnutí Rady 92/438/EHS (nařízení o úředních kontrolách). Nařízení jako celek nabylo účinnosti 14. prosince 2019; jedná s o přímo použitelný předpis Evropské unie, nicméně bylo třeba jej adaptovat do českého právního řádu.
Další úpravy, které byly do zákona č. 205/2020 Sb., zahrnuty, jsou záležitosti, které se "nastřádaly" z aplikační praxe a čekaly na vhodný čas a "legislativní příležitost", aby mohly být provedeny. Jedná se například o otázky týkající přírodních koupališť, ochrany před hlukem ve vztahu k umísťování staveb, z oblasti hygieny práce a pracovního lékařství.
V závěru legislativního procesu byly doplněny ještě některé aktuální otázky, jako například odborná způsobilost hlavního hygienika.
Zákon č. 205/2020 Sb., mění celkem šest zákonů, a to:
NahoruPřírodní koupaliště
Podle novelizovaného § 6a odst. 3 písm. d) ZoOVZ, se znečištěním vody ke koupání napříště rozumí též výskyt mnohobuněčných organismů. Důvodem této změny bylo, že některé rizikové organismy (např. larvální stadia cizopasných červů), nešlo zařadit mezi organismy nebo sinice, a jejich výskyt tak z pohledu zákona nebyl "znečištěním vody", byť jejich vliv na zdraví byl prokázaný. V § 6a odst. 6 ZoOVZ, se zároveň doplňuje, že prováděcí právní předpis upraví pravidla sledování a způsob hodnocení mnohobuněčných organismů v přírodním koupališti.
NahoruŠkola v přírodě
Úpravy vycházejí z nově zavedeného režimu pro školu v přírodě, která je určena dobou trvání pobytu do 5 dnů a nad 5 dnů. Ustanovení § 8 ZoOVZ, nově definuje pro účely zákona o ochraně veřejného zdraví, že školou v přírodě se rozumí zotavovací pobyt bez přerušení vzdělávání dětí mateřské školy nebo žáků základní školy, který organizuje mateřská nebo základní škola. Pořádající osoba nebo škola, která vysílá děti na školu v přírodě na dobu delší než 5 dnů, je povinna orgánu ochrany veřejného zdraví tuto akci ohlásit, přičemž novela mění a upřesňuje, co vše je obsahem takového ohlášení.
V § 9 ZoOVZ se zpřesňují požadavky na dítě, které se má účastnit zotavovací akce. Pokud se týče posouzení zdravotní způsobilosti dítěte, nově se stanoví, že nemá-li dítě registrujícího poskytovatele, vydává posudek poskytovatel v oboru praktické lékařství pro děti a dorost.
Pokud se týče posuzování zdravotní způsobilosti dozoru nebo zdravotníka na škole v přírodě nebo zotavovací akci, stanoví se nově v § 10 ZoOVZ, že nemá-li osoba registrujícího poskytovatele, vydává posudek poskytovatel v oboru všeobecné praktické lékařství nebo praktické lékařství pro děti a dorost.
V § 12 ZoOVZ, se nově stanoví, že škola, která vysílá děti na školu v přírodě na dobu 5 dnů nebo kratší, musí zajistit hygienicky nezávadný stav zařízení a zásobování akce pitnou vodou v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem pro zotavovací akce.
V návaznosti se pak v § 92d ZoOVZ upravují i sankce za přestupky podle doby trvání školy v přírodě.
NahoruČinnosti epidemiologicky závažné
V § 19 ZoOVZ se ve výčtu činností epidemiologicky závažných místo "uvádění potravin do oběhu" uvádí "zpracování potravin a uvádění potravin na trh".
V § 20 ZoOVZ, se mezi činnosti epidemiologicky závažné, při nichž je porušována integrita kůže, zařazuje nově solárium, neboť i zde hrozí poškození zdraví zákazníků v případě neuplatňování zásad provozní hygieny zaměstnanci.
NahoruStravovací služby
Stravovací služby se v § 23 ZoOVZ nově definují v souladu s nařízením (EU) č. 1169/2011 a nařízením (ES) č. 178/2002 jako činnost provozovatele potravinářského podniku, která souvisí s jakoukoli fází výroby, přípravy, skladování, distribuce a uvedení pokrmů na trh za účelem jejich podávání v rámci zařízení společného stravování.
V § 24 ZoOVZ se nově stanoví, že provozovatel potravinářského podniku provozující stravovací službu je povinen mimo jiné dodržovat podmínky stanovené přímo použitelnými předpisy Evropské unie. V případě, kdy požadavky nebo podmínky skladování látek, suroviny, polotovarů a potravin určených k výrobě a přípravě pokrmů, nejsou stanoveny právními předpisy, je povinen dodržovat požadavky a podmínky skladování stanovené provozovatelem potravinářského podniku, který látku, surovinu, polotovar nebo potravinu vyrobil.
NahoruPředměty běžného užívání
Úprava zákona o ochraně veřejného zdraví kladla v podstatě stejné požadavky na prodejce použitého zboží jako na výrobce či dovozce zboží originálního; prodejci použitého zboží však nebyli schopni tyto požadavky zajistit, a byly pro ně objektivně nesplnitelné a vyvíjelo tlak na zrušení nabídky použitého zboží v dané výrobkové oblasti jako celku (např. Second Handy dětským oblečením a obuví). Nově se tedy stanoví, že požadavky uvedené v § 26 odst. 1 až 3 ZoOVZ, se nevztahují na předměty běžného užívání uvedené v § 25 písm. c) ZoOVZ, nabízené jako použité; tím se legislativní požadavky na tyto výrobky zjednodušují.
Do § 26 ZoOVZ, byly zařazeny nové odstavce 5 až 7, které zejména zavádí povinnost písemně oznamovat svou činnost v oblasti výroby a dovozu materiálů a předmětů určených pro styk s potravinami v souvislosti s nařízením (EU) č. 2017/625, které ukládá v zájmu efektního provádění úředních kontrol povinnost vypracovat a vést evidenci provozovatelů podléhající státnímu zdravotnímu dozoru v oblasti materiálů a předmětů určených pro styk s potravinami. Novela zákona stanoví náležitosti takového písemného oznámení.
Povinnost písemného oznámení se obdobně vztahuje na provozovatele potravinářského podniku používajícího ve svém potravinářském podniku materiály nebo předměty určené pro styk s potravinami, které vyrobil nebo dovezl.
NahoruKategorizace práce
Novela přináší změnu § 37 odst. 3 ZoOVZ a § 37 odst 4 ZoOVZ a zařazují se nově § 38 odstavec 2 ZoOVZ a § 38 odstavec 3 ZoOVZ. Podle zákona o ochraně veřejného zdraví pro účely zařazení prací i do druhé kategorie muselo být provedeno měření faktoru pracovních podmínek, a to výhradně akreditovanou nebo autorizovanou osobou. Novela umožňuje pro rizikové faktory fyzická zátěž nebo pracovní poloha, že je možné předložit i odborné hodnocení provedené držitelem autorizace k vyšetření v oboru fyziologie (§ 83a ZoOVZ), které je výhradně určeno pro práce nerizikové. Novelizovaný zákon stanoví, co vše má protokol o odborném hodnocení obsahovat za údaje.
Novelizovaný zákon dále stanoví, že pokud se pro rizikový faktor fyzická zátěž nebo pracovní poloha vyskytne u zaměstnavatele nemoc z povolání nebo ohrožení nemocí z povolání, je zaměstnavatel povinen ve stanovené lhůtě předložit příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví pro práci, při níž vznikla nemoc z povolání nebo ohrožení nemocí z povolání, protokol o měření uvedeného rizikového faktoru provedeném podle § 38 odst. 1 ZoOVZ.
NahoruRizikové práce
Biologické expoziční testy jsou jedním za základních nástrojů k individuálnímu i kolektivnímu sledování expozice zaměstnanců chemickému faktoru. Před nabytím účinnosti novely zákonem 205/2020 Sb. ZoOVZ, byl poskytovatel pracovnělékařských služeb povinen sdělit překročení limitních hodnot ukazatelů biologických expozičních testů bezodkladně zaměstnavateli. V § 39 odst. 3 ZoOVZ, se zavádí nová povinnost poskytovatele pracovnělékařských služeb, který je nově povinen sdělit též příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví na jeho žádost výsledky biologických expozičních testů. Povinnost poskytovatele pracovnělékařských služeb dodržet mlčenlivost o výsledcích testů jednotlivých zaměstnanců, zůstává zachována. Dochází tak k posílení významu biologických expozičních testů při individuální a kolektivní ochraně zdraví zaměstnanců. Úpravy navazují na dílčí úpravy v nařízení vlády č. 361/2007 Sb. a vyhlášky č. 432/2003 Sb.
NahoruKategorizace prací, rizikové práce a agenturní zaměstnávání
Novela vložila do zákona o ochraně veřejného zdraví nové ustanovení § 40a, které jednoznačně stanoví, že povinnosti ohledně kategorizace prací a ohledně rizikových prací (§ 37 ZoOVZ až § 39 ZoOVZ) v případě dočasného přidělení zaměstnance agentury práce k uživateli plní zaměstnavatel – uživatel. Podle nové úpravy současně s uzavřením dohody o dočasném přidělení zaměstnance agentury práce k výkonu práce u uživatele uzavřené podle zákoníku práce předá uživatel agentuře práce pro účely zajištění pracovnělékařských služeb agenturou práce informace o kategorii práce dočasně přiděleného zaměstnance a zařazení práce podle jednotlivých rozhodujících rizikových faktorů. Novela řeší i postup, kdy není práce dosud do kategorie zařazena.
Po skončení dočasného přidělení zaměstnance agentury práce k výkonu práce u uživatele předá uživatel agentuře práce evidenci je podle § 40a agentura práce povinna tuto evidenci uchovávat po stanovenou dobu.
NahoruNakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi
Novela upravuje terminologii způsobující při aplikaci zákona odlišný či nepřesný výklad, které způsobovaly zmatení zaměstnavatele. Úpravou ustanovení § 44a byly odstraněny terminologické výrazy (například "nebezpečné chemické látky a chemické směsi klasifikované jako vysoce toxické"), které byly v rozporu se stávající národní i evropskou právní úpravou (zákon č. 350/2011 Sb., chemický zákon, nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1272/2008, o klasifikaci, označování a balení látek a směsí atd.), a nově byl uveden odkaz na třídu a kategorii nebezpečnosti podle citovaného nařízení Evropského parlamentu a Rady. Obdobně byla provedena změna v § 58 odst. 3 ZoOVZ a § 61 odst. 3 ZoOVZ.
Původně v § 44a odst. 7 ZoOVZ stanovená povinnost vypracování a projednání textu písemných pravidel o bezpečnosti, ochraně zajišťující zdraví a ochraně životní prostředí při práci s nimi, je novelou zrušena jako nadbytečný postup. Účel původních pravidel plně nahrazují bezpečnostní listy jednotlivých chemických látek či chemických směsí, který musí být zpracován a přítomen. Podmínky bezpečnostního listu jsou…