3.3.3.28
Variantní návrhy nového vymezení povinných subjektů ohlašujících do integrovaného registru znečišťování
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
ÚČEL DOKUMENTU
Předkládaný dokument vypracovaný odborem posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence Ministerstva životního prostředí (OPVIP MŽP) obsahuje variantní návrhy vymezení subjektů, které by měly plnit ohlašovací povinnost do integrovaného registru znečišťování. Dokument je určen pro diskusi pracovní skupiny nad vymezením povinných subjektů podle § 3 odst. 2 zákona č. 25/2008 Sb.
Uvedeny a vyhodnoceny ve vztahu k počtu ohlašujících subjektů jsou následující varianty:
-
zrušení § 3 odst. 2 zákona č. 25/2008 Sb., v platném znění, (původní návrh MPO),
-
zpřesnění vymezení ohlašujících subjektů na základě NACE kódů,
-
vypuštění povinnosti ohlašovat přenosy odpadů pro provozovatele uvedené v § 3 odst. 2 (návrh sdružení Arnika).
Dokument navazuje na předchozí materiály OPVIP MŽP ke struktuře hospodářské činnosti ohlašujících subjektů ("Analýza počtu subjektů ohlašujících údaje do integrovaného registru znečišťování v letech 2004 – 2009 a jejich hospodářské činnosti“).
ÚVOD
Dne 31. května 2010 byl vládou ČR vzat na vědomí (usnesením č. 419) materiál Ministerstva průmyslu a obchodu s názvem "Opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání v České republice eliminací nadbytečných požadavků environmentální legislativy“. Materiál se věnuje snižování administrativní zátěže podnikatelského sektoru v oblasti environmentální legislativy.
Problematiky integrovaného registru znečišťování (IRZ) podle zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, se týkalo několik bodů výše uvedeného dokumentu (tabulka 1).
Tabulka 1: Podněty k IRZ v materiálu "Opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje
podnikání v České republice eliminací nadbytečných požadavků environmentální legislativy“
Pozn.: Zásadní podněty z hlediska znění zákona o IRZ a jeho prováděcích předpisů jsou tučným písmem.
K přípravě návrhů řešení podnětů byla ustavena pracovní skupina (zástupci MŽP, MPO, ČIŽP, SCHP, Arnika). První jednání pracovní skupiny IRZ proběhlo dne 26. 7. 2010. Byl zcela vypořádán podnět č. 8 a částečně podnět č. 9. Podněty č. 6 a 7 nebyly zcela vypořádány a bylo nutno uskutečnit další jednání pracovní skupiny IRZ. Druhé jednání se uskutečnilo dne 15. 9. 2010. V průběhu jednání došlo ke vzájemnému kompromisu u termínů k podnětům č. 6 a 7. Rovněž bylo ujednáno, že činnost pracovní skupiny IRZ k podnětům č. 6 a 7 má i nadále pokračovat.
Pro MŽP vyplynuly z výše uvedených jednání následující hlavní úkoly a termíny (tabulka 2).
Tabulka 2: Úkoly a jejich termíny vyplývající z jednání pracovní skupiny k IRZ
OPVIP MŽP zpracoval vyhodnocení ohlašování do IRZ za rok 2009 z hlediska struktury ohlašujících subjektů ("Analýza počtu subjektů ohlašujících údaje do integrovaného registru znečišťování v letech 2004 – 2009 a jejich hospodářské činnosti“). Tento materiál byl zaslán dne 22. 12. 2010 k připomínkám členům pracovní skupiny. Obdržené připomínky byly vypořádány a vypořádání bylo dne 2. 2. 2011 rovněž zasláno členům pracovní skupiny. V červnu 2011 byl dokument aktualizován o data za rok 2010.
Na základě aktualizovaného dokumentu a na základě připomínek členů pracovní skupiny (MPO, Arnika) bylo zpracováno vyhodnocení tří variant (dále blíže specifikovaných) nového vymezení povinných subjektů.
VYMEZENÍ OKRUHU SUBJEKTŮ OHLAŠUJÍCÍCH DO IRZ
Stávající vymezení subjektů ohlašujících do IRZ
Stěžejní pro další aktivity ve vztahu k určení množiny subjektů, které budou mít povinnost ohlašovat do IRZ, je stávající právní úprava.
Povinnost ohlašovat úniky a přenosy do IRZ vzniká v případě překročení stanovených prahových hodnot za příslušný ohlašovací rok všem provozovatelům, kteří jsou uvedeni v § 3 odst. 1 a § 3 odst. 2 zákona č. 25/2008 Sb.:
- - provozovatelům s činností (činnostmi) uvedenou v příloze I nařízení o E-PRTR (European Pollutant Release and Transfer Register).
- -
provozovatelům s činností (činnostmi) s nižší kapacitou, než je uvedena v příloze I nařízení o E-PRTR (§ 3 odst. 2 zákona č. 25/2008 Sb.),
- -
provozovatelům provozujícím jinou činnost (činnosti), než je v příloze I nařízení o E-PRTR (§ 3 odst. 2 zákona č. 25/2008 Sb.).
Ke vzniku ohlašovací povinnosti musejí být tedy splněna následující kritéria:
- - existence provozovny, ve které se nacházejí zařízení (stacionární technické jednotky a přímo spojené činnosti), která je v jedné lokalitě a kterou provozuje jeden provozovatel,
- - existence úniků a přenosů z provozovny,
- - překročení ohlašovacích prahů pro látky nebo odpady.
Provozovna
Údaje do IRZ se zasílají za jednotlivé provozovny, ve kterých je vykonávána určitá činnost (prostřednictvím stacionárních technologických jednotek), při které dochází k únikům znečišťujících látek, přenosům znečišťujících látek v odpadech a odpadních vodách a přenosům odpadů.
Podle čl. 2 odst. 4 nařízení o E-PRTR se "provozovnou“ rozumí "jedno nebo více zařízení ve stejné lokalitě, které provozuje stejná fyzická nebo právnická osoba“. Zákon č. 25/2008 Sb. doplňuje, že provozovnu "tvoří jedna nebo více stacionárních technických jednotek provozovaných v jedné lokalitě“ (§ 3 odst. 2). Čl. 2 odst. 5 nařízení o E-PRTR definuje pojem "lokalita“ jako "zeměpisné umístění provozovny“. Důležitým aspektem vzniku ohlašovací povinnosti je tak mimo jiné i existence provozovny se zeměpisnými souřadnicemi. Zeměpisné souřadnice provozovny jsou jedním z údajů, který je od ohlašovatelů požadován.
Za zařízení se považují stacionární technické jednotky a jakékoli další přímo spojené činnosti, které po technické stránce souvisejí s činnostmi probíhajícími v dané lokalitě a mohly by ovlivnit emise a znečištění.
Úniky a přenosy
Informace o únicích a přenosech zahrnují celkové informace o únicích a přenosech v důsledku všech úmyslných, havarijních, pravidelných a nepravidelných činností v lokalitě provozovny. Množství havarijních úniků (přenosů) musí být zahrnuto do celkového množství úniků.
Ohlašovací prahy
Ohlašovací prahy jsou určeny jako množství znečišťující látky (kg/rok) nebo odpadů (t/rok).
Povinnost ohlásit příslušné údaje do IRZ vzniká provozovateli pouze při jejich překročení. Provozovatel ovšem může ohlásit do IRZ i údaje o únicích a přenosech v případech, kdy k překročení ohlašovacího prahu nedošlo.
Důležité body
-
V současnosti používaná kritéria se primárně týkají úniků a přenosů. Stěžejní je překročení ohlašovacích prahů.
-
Kritérium činnosti realizované v provozovně je posuzováno ve vztahu k přítomnosti zařízení (tzn. stacionárních technických jednotek a souvisejících činností).
-
Mohou vznikat určité nejasnosti u některých typů činností, zda se má ohlašovací povinnost do IRZ plnit či nikoli. Z tohoto důvodu je třeba se zabývat doplněním dalšího kritéria (kritérií) k přesnějšímu vymezení povinných subjektů.
Ohlašované údaje o provozovně do IRZ
Rozsah požadovaných údajů ohlašovaných do IRZ vymezuje příloha III nařízení vlády č. 145/2008 Sb. (nařízení o IRZ). Jde o výčet údajů, které musejí povinné subjekty ohlásit Ministerstvu životního prostředí.
Obsah přílohy v nařízení vlády o IRZ vychází z přílohy III nařízení o E-PRTR s upřesněním pro ohlašování do IRZ. Provozovatelé provozoven musejí ohlásit do IRZ všechny požadované informace.
Pro účely tohoto dokumentu je nutné se zaměřit na ohlašované údaje o provozovně.
Příloha č. 3 nařízení o IRZ stanovuje informace, které jsou relevantní pro určení každé provozovny, za niž se ohlašovací povinnost plní. Tabulka 3 uvádí přehled informací, které jsou povinné z hlediska identifikace provozovny.
Tabulka 3: Identifikační údaje provozovny podle přílohy č. 3 nařízení vlády č. 145/2008 Sb.
Identifikace hospodářské činnosti v provozovně – ohlašovací roky 2009–2010
Provozovatel uvádí, jaké činnosti se v provozovně provádějí. Pokud jde o činnost podle přílohy I nařízení o E-PRTR, vybírá odpovídající kód činnosti, popis činnosti a doplňuje počet zařízení. Kód E-PRTR sestává z čísla od 1 do 9 a písmena a) až g). Pro některé činnosti existuje další rozdělení od (i) do (xi). Dále specifikuje činnost podle číselníků NACE, CZ-NACE a slovní označení hlavní hospodářské činnosti provozovny podle kódu NACE.
Pokud neprovozuje činnost podle přílohy I nařízení o E-PRTR, specifikuje činnost podle číselníků NACE, CZ-NACE a slovního označení hlavní hospodářské činnosti provozovny podle kódu NACE. Dále provozovatel poskytuje vlastní popis…