dnes je 22.11.2024

Input:

Aktivity MPO v oblasti druhotných zdrojů

28.6.2011, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.5.2
Aktivity MPO v oblasti druhotných zdrojů

Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů

Prevencí vzniku odpadů k získávání druhotných surovin

Rámcová směrnice ES o odpadech č. 98/2008 definuje "předcházení vzniku odpadů“ jako "opatření přijatá před tím, než se látka, materiál nebo výrobek staly odpadem“. Z tohoto důvodu není vhodné začleňovat tuto problematiku do odpadové legislativy. Látka, materiál nebo výrobek v případě ukončení životnosti (tj. funkčnosti, pro kterou byly vyrobeny) se stávají cennými druhotnými zdroji surovin, které je možné po úpravě v dalším technologickém procesu použít jako vstupní surovinu.

MPO upřednostňuje prevenci vzniku odpadů s cílem získávání druhotných surovin. Tím se bude eliminovat potřeba složitých administrativních postupů určujících, kdy se z odpadu může stát neodpad. V této souvislosti je potřeba změnit pohled na druhotné zdroje získané z již jednou použitých materiálů a výrobků. Tyto zdroje by měly být nejprve v maximální možné míře využity v další výrobě a teprve v případě, že nebude zajištěna vhodná technologie pro jejich úpravu a zpracování a nebude po nich poptávka, nakládat s nimi jako s odpady.

MPO považuje pojem "druhotné suroviny“ za zastřešující, pod který patří všechny zdroje surovin, které nejsou odpady a je pro ně využití (viz schéma v příloze č. 1):

  1. vedlejší produkty,

  2. upravené odpady, které přestaly být odpadem poté, co splnily podmínky a kritéria, pokud jsou stanovena,

  3. materiály získané ze zpětného odběru výrobků využitelné pro další zpracování,

  4. nespotřebované vstupní suroviny, materiály a výrobky (které nejsou předmětem zpětného odběru) využitelné pro další zpracování.

Některé vybrané výrobky, vybrané odpady a vybraná zařízení, která jsou již dnes podle odpadové legislativy předmětem zpětného odběru 9, obsahují množství různých materiálů, které je možné vytěžit a dále využívat. Pro ilustraci lze uvést, že například tuna mobilních telefonů obsahuje cca 300 g zlata, 140 g platiny a palladia a cca 70 kg mědi, tedy všechny suroviny, které jsou pro Evropu nedostatkové. Všeobecně elektrická a elektronická zařízení v současnosti vykazují nejrychleji rostoucí podíl odpadu v EU. Podle odhadů bude produkce těchto odpadů, které jsou však cenným zdrojem dále využitelných materiálů, dále narůstat. Tato skutečnost přímo vybízí zaměřit výzkum a vývoj na inovativní technologie pro zpětné získávání těchto cenných zdrojů.

Analýza konkurenceschopnosti ČR

MPO v lednu 2011 představilo Analýzu konkurenceschopnosti ČR, která hodnotí silné a slabé stránky a příležitosti ČR ve schopnosti konkurovat světovým trhům. Analýza konstatuje, že ČR dokáže konkurovat tzv. "novým členským státům EU“, ale obstát musí i v porovnání s ostatními členy EU a s asijskými státy. Výstupy analýzy jsou výzvy, kterých se ČR musí chopit. K těmto výzvám patří:

  • vyrábět zboží s vysokou přidanou hodnotou, které bude konkurovat asijským výrobcům,

  • zaměření na exportní příležitosti v celém světě (nejen EU a Německo),

  • snížení závislosti průmyslu na subdodávkách pro velké německé společnosti,

  • investovat do vzdělání, inovací, zkvalitnit podnikatelské prostředí,

  • snížit počet procedur při zahajování podnikání a zkrátit dobu na to potřebnou.

Také z těchto důvodů je třeba zaměřit se na rozvoj průmyslu druhotných surovin, který přispěje k tomu, že ČR již nebude převážně "montovnou“ s nízkou přidanou hodnotou a malými investicemi do výzkumu a vzdělání zaměstnanců, ale že bude vyrábět kvalitní produkty schopné konkurence na světových trzích.

Ustavení Rady vlády pro energetickou a surovinovou strategii ČR ("RVES“)

Vláda na svém zasedání dne 9. března 2011 schválila usnesením vlády č. 172 návrh postupu institucionálního zabezpečení problematiky druhotných surovin na národní úrovni a zřízení Rady vlády pro energetickou a surovinovou strategii České republiky. Předsedou Rady je ministr průmyslu a obchodu a místopředsedou ministr životního prostředí. Dalšími členy RVES budou zástupci těchto orgánů státní správy a dalších organizací:

  • ministerstva (vyjma Ministerstva spravedlnosti) na úrovni náměstků

  • Úřad vlády ČR

  • Energetický regulační úřad

  • Státní úřad pro jadernou bezpečnost

  • Správa státních hmotných rezerv

  • Český báňský úřad

  • Rada pro výzkum, vývoj a inovace

  • Český statistický úřad

  • Asociace krajů ČR

  • Svaz měst a obcí ČR

  • Hospodářská komora ČR

  • Unie zaměstnavatelských svazů ČR

  • Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR

  • Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR

  • Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu Parlamentu ČR

Sekretariát RVES zajišťuje Ministerstvo průmyslu a obchodu.

RVES je stálým poradním orgánem vlády v oblasti energetické a surovinové politiky státu.

Hlavním cílem RVES je poskytnout vládě podporu při přípravě a projednávání koncepčních a strategických dokumentů významných pro hospodářství ČR zejména s ohledem na zajištění energetické a surovinové základny.

RVES a její orgány (pracovní skupiny) budou přispívat k vyjasnění stanovisek zlepšení komunikace mezi jednotlivými orgány státní správy, ale také mezi státní správou a podnikatelskou sférou.

RVES navrhuje opatření k vytvoření vyvážené surovinové a energetické politiky státu, která bude prevencí před hrozbou vzniku kritické situace v oblasti surovinové a energetické bezpečnosti ČR.

Zajištění surovinové dostatečnosti státu představuje řešení zabezpečení primárních nerostných surovin včetně druhotných surovin, kterými již jsou nebo mohou být deficitní primární suroviny nahrazovány. Tuto problematiku je nezbytné řešit na meziresortní úrovni vzhledem k nezbytnosti vzájemného propojení se strategickými a koncepčními dokumenty ostatních resortů a státních organizací. Jedna z pracovních skupin bude ustavena za účelem řešení problematiky druhotných surovin (další pracovní skupiny např. pro státní energetickou koncepci, pro energetické zdroje, pro energetickou infrastrukturu, pro surovinovou politiku ČR).

V současné době sice probíhá postupné oživení v dostupnosti druhotných surovin, nejedná se však dosud o ukončení krizového období v této oblasti. Evropská komise ve svých materiálech a doporučeních vyzývá členské státy ke zvýšení úsilí v této oblasti, která má přímý dopad na udržení a zvyšování konkurenceschopnosti Evropy.

Prostřednictvím nově ustavené RVES může vláda ČR zajistit efektivní rozhodování o způsobu zabezpečení energetické a surovinové dostatečnosti státu včetně souvisejících mezinárodních obchodních vztahů na vnitřním a vnějším trhu.

Strategický analytický dokument pro oblast využívání druhotných surovin ("Politika druhotných surovin ČR“)

MPO v současné době připravuje Strategický analytický dokument pro oblast využívání druhotných surovin ("Politika druhotných surovin ČR“), který bude součástí Surovinové politiky ČR. Zpracování tohoto dokumentu uložila vláda svým usnesením ze dne 16. listopadu 2009 č. 1398 o Opatřeních k řešení aktuálních problémů trhu s druhotnými surovinami. Jedná se o historicky první dokument v ČR tohoto charakteru. MPO zadalo Vysoké škole ekonomické v Praze zpracování analýzy a dalších podkladů k Politice druhotných surovin ČR. Na této zakázce se dále podílí autorizovaná obalová společnost EKO-KOM, a. s., a dalších cca 20 odborných expertů z celé ČR. Bylo stanoveno 11 komodit 10 (druhotných surovin), pro které jsou prováděny následující analýzy a zjišťování:

  • Přehled stávající právní úpravy ČR a EU pro využívání druhotných surovin

  • Analýza technických a ekonomických podmínek pro využívání druhotných surovin

  • Zjišťování a vyhodnocování faktorů ovlivňujících nakládání s druhotnými surovinami (pozice trhu druhotných surovin v národním hospodářství)

  • Analýza materiálových toků druhotných surovin (původ, sběr, úprava, zpracování, obchodování)

  • Charakteristiky jednotlivých komodit pro účely statistického zjišťování druhotných surovin

  • Návrh strategických cílů politiky druhotných surovin a nástrojů k jejich dosažení (legislativní, ekonomické, personální, dobrovolné)

Významnou částí dokumentu je zejména kapitola zaměřená na zdroje druhotných surovin, tj. výskyt v ČR a jeho prognóza, včetně popisu materiálových toků a s nimi souvisejících finančních toků jednotlivých

Partneři


Nahrávám...
Nahrávám...