3.4.4
Návrh novely registrační vyhlášky
redakce EnergetikaInfo.cz
Zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů (dále jen "zákon o podporovaných zdrojích energie"), zmocnil Energetický regulační úřad již od roku 2012 stanovit způsob registrace provozní podpory. Energetický regulační úřad toto zmocnění provedl vyhláškou č. 346/2012 Sb., o termínech a postupech výběru formy podpory, postupech registrace podpor u operátora trhu, termínech a postupech výběru a změn režimů zeleného bonusu na elektřinu a termínu nabídnutí elektřiny povinně vykupujícímu (registrační vyhláška). V souvislosti s novelizací zákona o podporovaných zdrojích energie zákonem č. 310/2013 Sb. došlo ke dni 1. ledna 2014 k zastavení provozní podpory na elektřinu pro nové obnovitelné zdroje energie, s výjimkou malých vodních elektráren a (po splnění podmínek popsaných v přechodných stanoveních tohoto zákona) výroben elektřiny využívajících vítr nebo biomasu, a dále došlo k zastavení podpory na biometan. Další novelou zákona o podporovaných zdrojích energie provedenou zákonem č. 131/2015 Sb. byla podpora na biometan a podpora na decentrální výrobu elektřiny ke dni 1. ledna 2016 zrušena. Od 1. ledna 2016 byla současně zavedena pro nové bioplynové stanice s definovanými vstupy paliva a definovaným maximálním instalovaným elektrickým výkonem nová provozní podpora na užitečné teplo. Na základě těchto změn Energetický regulační úřad vydal vyhlášku č. 9/2016 Sb., o postupech registrace podpor u operátora trhu a provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie (registrační vyhláška), která nahradila vyhlášku č. 346/2012 Sb.
Do 31. prosince 2021 zákon o podporovaných zdrojích energie stanovoval pravidla pro registraci provozní podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (dále jen "OZE"), druhotných zdrojů energie, vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla (dále jen "KVET") a provozní podpory tepla z obnovitelných zdrojů. Novela tohoto zákona provedená zákonem č. 382/2021 Sb., která nabyla účinnosti dnem 1. ledna 2022, významně změnila rozsah provozních podpor, které mají být registrovány v systému OTE, a.s. (operátor trhu). Byla definována nová schémata provozních podpor pro nové nebo modernizované výrobny elektřiny z OZE, druhotných zdrojů nebo využívající KVET, nové výrobny tepla využívající bioplyn, biomasu nebo geotermální energii a nové výrobny biometanu. Tyto změny zákona se promítly v novém prováděcím právním předpisu Energetického regulačního úřadu, kterým je vyhláška č. 489/2021 Sb., o postupech registrace podpor a operátora trhu a provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie (registrační vyhláška), jež je účinná od 1. ledna 2022. Další novely zákona o podporovaných zdrojích energie vydané po účinnosti této vyhlášky, tj. zákon č. 19/2023 Sb. (tzv. Lex OZE I) a zákon č. 469/2023 Sb. (tzv. Lex OZE II), upravily rozsah provozních podpor, které mohou být registrovány v systému OTE, a.s.
Energetický regulační úřad je tak podle ustanovení § 53 odst. 2 písm. c) až f) a i) zákona o podporovaných zdrojích energie zmocněn k vydání vyhlášky, kterou se stanoví termíny a postupy výběru podpory elektřiny u operátora trhu, postup registrace podpory elektřiny, provozní podpory tepla, přechodné transformační podpory tepla a provozní podpory biometanu u operátora trhu (dále jen "registrace podpory"), termíny a postupy výběru a změn režimů zeleného bonusu na elektřinu a termín nabídnutí elektřiny výrobcem elektřiny z OZE povinně vykupujícímu.
Vzhledem ke změnám dalších navazujících novel zákona (Lex OZE I, II), dále vydání vyhlášky č. 166/2022 Sb., o vykazování energie z podporovaných zdrojů, která upravuje mj. datum uvedení do provozu, a rovněž s přihlédnutím k novým podnětům účastníků trhu k registraci provozních podpor, je nutné vyhlášku opět aktualizovat. Cílem změn je úprava termínu pro oznámení změny formy podpory a upřesnění údajů nezbytných pro proces registrace podpor v přílohách k vyhlášce, zejména ve smyslu upřesnění způsobu ověřování údajů zadaných výrobcem energie v souvislosti s vyhláškou č. 166/2022 Sb.
Návrh vyhlášky předpokládá zkrácení termínu, do kterého lze změnit formu podpory ze zeleného bonusu na výkupní cenu a naopak. Nový termín jednak poskytne povinně vykupujícím obchodníkům delší lhůtu pro zasmluvnění výrobců ve výkupní ceně, která je žádoucí při větším počtu výrobců přecházejících do povinného výkupu (jako tomu bylo např. v roce 2023), a zároveň eliminuje nepřiměřeně dlouhou lhůtu pro spekulaci výrobců na cenu elektřiny, která při rostoucím trendu ceny elektřiny může vést k nadměrné kompenzaci při formě podpory zeleným bonusem. Vyšší výnos v zeleném bonusu je sice typickým znakem formy podpory zeleným bonusem, ovšem vyšší výnos musí být nutně spojen také s vyšším rizikem, a to i v prostředí podporovaných zdrojů energie. Právě posunutí termínu pro volbu podpory formou výkupní ceny zajistí (ve spojení s metodikou Energetického regulačního úřadu pro určení očekáváné průměrné ceny elektřiny) naplnění zásady vyššího výnosu výrobce při vyšším riziku. Energetický regulační úřad zastává názor, že i v případě podporovaných zdrojů energie by měli být výrobci vystaveni rizikům spojených s termínem a způsobem uzavření smluv na výkup elektřiny, a z toho důvodu považuje za žádoucí zkrátit termín pro volbu podpory formou výkupní ceny. Současný stav umožňující využít "opci na výkupní cenu" až do konce listopadu nepovažuje v tomto ohledu za vyvážený.
Další navrhované omezení se týká opakované změny formy podpory ve stanovené lhůtě. Nově se upřesňuje, že změna formy podpory smí být v daném termínu provedena pouze jednou. Současný stav, kdy počet změn formy podpory ze strany výrobce do uplynutí stanoveného termínu byl neomezený, nemá relevantní opodstatnění a může uvádět v omyl jak operátora trhu, tak povinně vykupujícího obchodníka. Provedená první změna formy podpory pro následující rok bude nově závazná a bude spouštět proces pro administrování podpory v zeleném bonusu (vyplácí OTE, a.s.), respektive ve výkupní ceně (vyplácí povinně vykupující).
S ohledem na navrhovanou účinnost změny vyhlášky (od 1. ledna 2025) bude zkrácený termín pro volbu formy podpory platit poprvé pro změnu formu podpory pro rok 2026. Energetický regulační úřad dále předpokládá, že informaci o zkrácení termínu bude po dohodě zveřejňovat na svých stránkách také operátor trhu (OTE, a.s.), do jehož systému každý provozně podporovaný výrobce každý měsíc vykazuje.
VYHLÁŠKA
ze dne 2024,
kterou se mění vyhláška č. 489/2021 Sb., o…