6.5.2
Aktivity MPO v oblasti druhotných zdrojů
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv
autorů
Prevencí vzniku odpadů k získávání druhotných
surovin
Rámcová směrnice ES o odpadech č. 98/2008 definuje "předcházení
vzniku odpadů“ jako "opatření přijatá před tím, než se látka, materiál nebo
výrobek staly odpadem“. Z tohoto důvodu není vhodné začleňovat tuto
problematiku do odpadové legislativy. Látka, materiál nebo výrobek v případě
ukončení životnosti (tj. funkčnosti, pro kterou byly vyrobeny) se stávají
cennými druhotnými zdroji surovin, které je možné po úpravě v dalším
technologickém procesu použít jako vstupní surovinu.
MPO upřednostňuje prevenci vzniku odpadů s cílem získávání
druhotných surovin. Tím se bude eliminovat potřeba složitých administrativních
postupů určujících, kdy se z odpadu může stát neodpad. V této souvislosti je
potřeba změnit pohled na druhotné zdroje získané z již jednou použitých
materiálů a výrobků. Tyto zdroje by měly být nejprve v maximální možné míře
využity v další výrobě a teprve v případě, že nebude zajištěna vhodná
technologie pro jejich úpravu a zpracování a nebude po nich poptávka, nakládat
s nimi jako s odpady.
MPO považuje pojem "druhotné suroviny“ za zastřešující, pod který
patří všechny zdroje surovin, které nejsou odpady a je pro ně využití (viz
schéma v příloze č. 1):
-
vedlejší produkty,
-
upravené odpady, které přestaly být odpadem poté, co splnily
podmínky a kritéria, pokud jsou stanovena,
-
materiály získané ze zpětného odběru výrobků využitelné pro
další zpracování,
-
nespotřebované vstupní suroviny, materiály a výrobky (které
nejsou předmětem zpětného odběru) využitelné pro další zpracování.
Některé vybrané výrobky, vybrané odpady a vybraná zařízení, která
jsou již dnes podle odpadové legislativy předmětem zpětného odběru , obsahují množství různých materiálů, které je možné
vytěžit a dále využívat. Pro ilustraci lze uvést, že například tuna mobilních
telefonů obsahuje cca 300 g zlata, 140 g platiny a palladia a cca 70 kg mědi,
tedy všechny suroviny, které jsou pro Evropu nedostatkové. Všeobecně elektrická
a elektronická zařízení v současnosti vykazují nejrychleji rostoucí podíl
odpadu v EU. Podle odhadů bude produkce těchto odpadů, které jsou však cenným
zdrojem dále využitelných materiálů, dále narůstat. Tato skutečnost přímo
vybízí zaměřit výzkum a vývoj na inovativní technologie pro zpětné získávání
těchto cenných zdrojů.
NahoruAnalýza konkurenceschopnosti ČR
MPO v lednu 2011 představilo Analýzu konkurenceschopnosti ČR, která
hodnotí silné a slabé stránky a příležitosti ČR ve schopnosti konkurovat
světovým trhům. Analýza konstatuje, že ČR dokáže konkurovat tzv. "novým
členským státům EU“, ale obstát musí i v porovnání s ostatními členy EU a s
asijskými státy. Výstupy analýzy jsou výzvy, kterých se ČR musí chopit. K těmto
výzvám patří:
-
vyrábět zboží s vysokou přidanou hodnotou, které bude
konkurovat asijským výrobcům,
-
zaměření na exportní příležitosti v celém světě (nejen EU a
Německo),
-
snížení závislosti průmyslu na subdodávkách pro velké německé
společnosti,
-
investovat do vzdělání, inovací, zkvalitnit podnikatelské
prostředí,
-
snížit počet procedur při zahajování podnikání a zkrátit dobu
na to potřebnou.
Také z těchto důvodů je třeba zaměřit se na rozvoj průmyslu
druhotných surovin, který přispěje k tomu, že ČR již nebude převážně
"montovnou“ s nízkou přidanou hodnotou a malými investicemi do výzkumu a
vzdělání zaměstnanců, ale že bude vyrábět kvalitní produkty schopné konkurence
na světových trzích.
Ustavení Rady vlády pro energetickou a surovinovou
strategii ČR ("RVES“)
Vláda na svém zasedání dne 9. března 2011 schválila usnesením vlády
č. 172 návrh postupu institucionálního zabezpečení problematiky druhotných
surovin na národní úrovni a zřízení Rady vlády pro energetickou a surovinovou
strategii České republiky. Předsedou Rady je ministr průmyslu a obchodu a
místopředsedou ministr životního prostředí. Dalšími členy RVES budou zástupci
těchto orgánů státní správy a dalších organizací:
-
ministerstva (vyjma Ministerstva spravedlnosti) na úrovni
náměstků
-
Úřad vlády ČR
-
Energetický regulační úřad
-
Státní úřad pro jadernou bezpečnost
-
Správa státních hmotných rezerv
-
Český báňský úřad
-
Rada pro výzkum, vývoj a inovace
-
Český statistický úřad
-
Asociace krajů ČR
-
Svaz měst a obcí ČR
-
Hospodářská komora ČR
-
Unie zaměstnavatelských svazů ČR
-
Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR
-
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
-
Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu Parlamentu
ČR
Sekretariát RVES zajišťuje Ministerstvo průmyslu a obchodu.
RVES je stálým poradním orgánem vlády v oblasti energetické a
surovinové politiky státu.
Hlavním cílem RVES je poskytnout vládě podporu při přípravě a
projednávání koncepčních a strategických dokumentů významných pro hospodářství
ČR zejména s ohledem na zajištění energetické a surovinové základny.
RVES a její orgány (pracovní skupiny) budou přispívat k vyjasnění
stanovisek zlepšení komunikace mezi jednotlivými orgány státní správy, ale také
mezi státní správou a podnikatelskou sférou.
RVES navrhuje opatření k vytvoření vyvážené surovinové a energetické
politiky státu, která bude prevencí před hrozbou vzniku kritické situace v
oblasti surovinové a energetické bezpečnosti ČR.
Zajištění surovinové dostatečnosti státu představuje řešení
zabezpečení primárních nerostných surovin včetně druhotných surovin, kterými
již jsou nebo mohou být deficitní primární suroviny nahrazovány. Tuto
problematiku je nezbytné řešit na meziresortní úrovni vzhledem k nezbytnosti
vzájemného propojení se strategickými a koncepčními dokumenty ostatních resortů
a státních organizací. Jedna z pracovních skupin bude ustavena za účelem řešení
problematiky druhotných surovin (další pracovní skupiny např. pro státní
energetickou koncepci, pro energetické zdroje, pro energetickou infrastrukturu,
pro surovinovou politiku ČR).
V současné době sice probíhá postupné oživení v dostupnosti
druhotných surovin, nejedná se však dosud o ukončení krizového období v této
oblasti. Evropská komise ve svých materiálech a doporučeních vyzývá členské
státy ke zvýšení úsilí v této oblasti, která má přímý dopad na udržení a
zvyšování konkurenceschopnosti Evropy.
Prostřednictvím nově ustavené RVES může vláda ČR zajistit efektivní
rozhodování o způsobu zabezpečení energetické a surovinové dostatečnosti státu
včetně souvisejících mezinárodních obchodních vztahů na vnitřním a vnějším
trhu.
Strategický analytický dokument pro oblast využívání
druhotných surovin ("Politika druhotných surovin ČR“)
MPO v současné době připravuje Strategický analytický dokument pro
oblast využívání druhotných surovin ("Politika druhotných surovin ČR“), který
bude součástí Surovinové politiky ČR. Zpracování tohoto dokumentu uložila vláda
svým usnesením ze dne 16. listopadu 2009 č. 1398 o Opatřeních k řešení
aktuálních problémů trhu s druhotnými surovinami. Jedná se o historicky první
dokument v ČR tohoto charakteru. MPO zadalo Vysoké škole ekonomické v Praze
zpracování analýzy a dalších podkladů k Politice druhotných surovin ČR. Na této
zakázce se dále podílí autorizovaná obalová společnost EKO-KOM, a. s., a
dalších cca 20 odborných expertů z celé ČR. Bylo stanoveno 11 komodit (druhotných surovin), pro které jsou prováděny
následující analýzy a zjišťování:
-
Přehled stávající právní úpravy ČR a EU pro využívání druhotných
surovin
-
Analýza technických a ekonomických podmínek pro využívání
druhotných surovin
-
Zjišťování a vyhodnocování faktorů ovlivňujících nakládání s
druhotnými surovinami (pozice trhu druhotných surovin v národním
hospodářství)
-
Analýza materiálových toků druhotných surovin (původ, sběr,
úprava, zpracování, obchodování)
-
Charakteristiky jednotlivých komodit pro účely statistického
zjišťování druhotných surovin
-
Návrh strategických cílů politiky druhotných surovin a nástrojů
k jejich dosažení (legislativní, ekonomické, personální, dobrovolné)
Významnou částí dokumentu je zejména kapitola zaměřená na zdroje
druhotných surovin, tj. výskyt v ČR a jeho prognóza, včetně popisu
materiálových toků a s nimi souvisejících finančních toků jednotlivých…