7.2.9
Hierarchie nakládání s odpady, všeobecné požadavky a povinnosti
při nakládání s odpady, povinnosti pro jednotlivé fáze (způsoby) nakládání s
odpady a pro vybrané druhy odpadů, výrobků a zařízení
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
NahoruRozdělení povinností
Povinnosti osob nakládajících s odpady jsou zákonem č. 185/2001
Sb., o odpadech a změně některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 477/2001
Sb., o obalech, zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování
znečištění, o integrovaném registru, zákona č. 275/2002 Sb., kterým se mění č.
185/2001 Sb. o odpadech a změně některých dalších zákonů, zákona č. 320/2002
Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti se zrušením okresních
úřadů, zákona č. 356/2003 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a
o změně některých zákonů, zákona č. 188/2004 Sb., kterým se mění zákon č.
185/2001 Sb., o odpadech, zákona č. 167/2004 Sb., o živnostenském podnikání,
zákona č. 317/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech,
pomocných půdních látkách, pomocných rostlinných přípravcích a substrátech a o
agrochemickém zkoušení zemědělských půd (zákon o hnojivech), ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých
dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 147/2002 Sb., o
Ústředním kontrolním a zkušebním ústavu zemědělském a o změně některých dalších
zákonů (zákon o Ústředním kontrolním a zkušebním ústavu zemědělském), ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o odpadech") rozděleny na povinnosti všeobecné (Část třetí, hlava I), na povinnosti pro
jednotlivé fáze nakládání s odpady (Část třetí, hlava II) a na povinnosti při nakládání s vybranými výrobky, vybranými odpady a vybranými
zařízeními (Část čtvrtá zákona).
I. Hierarchie nakládání s odpady
NahoruVšeobecné povinnosti
Všeobecné povinnosti při nakládání s odpady
V souladu s
hierarchií a principy nakládání s odpady, stanovenými právními předpisy ES
(zejména Směrnice Rady ze dne 15. července 1975 o odpadech (75/442/EHS) a
Směrnice Rady ze dne 18. března 1991, kterou se mění směrnice 75/442/EHS o
odpadech (91/156/EHS), cíli stanovenými 6. akčním programem EU pro životní
prostředí a se "Surovinovou politikou státu v oblasti nerostných surovin“,
přijatou vládou České republiky v prosinci 1999 (usnesení vlády České republiky
č. 1311 ze dne 13. 12. 1999), tj. předcházení vzniku odpadů, pokud je nezbytné,
aby odpad vznikl, potom prvořadě omezování jeho množství, objemu a nebezpečných
vlastností, materiálové využívání odpadů, jiné využívání odpadů, odstranění
odpadů (na posledním místě ukládání odpadů na skládky), jsou v části třetí, Hlavě I zákona o odpadech stanoveny obecné povinnosti týkající se
především výrobců, dovozců a osob uvádějících výrobky, z nichž se odpady teprve
stanou. V § 10 zákona o odpadech jsou stanoveny obecné povinnosti při
předcházení vniku odpadů a v § 11 povinnost přednostního využívání
odpadů. Přednostní využití odpadů je povinností, od které lze upustit, pouze
nejsou-li v dané chvíli a místě technické nebo ekonomické předpoklady pro její
splnění a je-li to v souladu s plány odpadového hospodářství (POH), což ve svém
důsledku znamená, že pokud nebude z plánů odpadového hospodářství (kraje,
původce) jasně zřejmý důvod, proč původce nemůže odpad využít nebo předat
oprávněné osobě k jeho využití, bude odstraňování odpadu sankcionováno.
Materiálové využití má přednost před energetickým (jiným).
Hlavním cílem zákona o odpadech nadále zůstává stanovení a
dodržování pravidel pro nakládání s odpady. V nich se zcela zřetelně podporuje
využívání odpadů před jejich pouhým odstraněním, zejména pokud jde o ukládání
odpadů na skládky.
Obecné povinnosti (§ 12 zákona o odpadech) jsou
povinnosti, které musí plnit každý původce i oprávněná osoba při všech
způsobech nakládání s odpady a pro nakládání se všemi odpady. Jsou to:
-
nakládání s odpady pouze v zařízeních, místech a objektech k
tomu určených, pokud dále není stanoveno jinak (jinak je stanoveno v § 14
odst. 2 pro zařízení, která sice nebyla pro nakládání s odpady určena, ale
ve kterých jsou využívány odpady, které splňují požadavky na vstupní suroviny v
zařízení běžně používaných a jsou-li splněny i požadavky zvláštních předpisů
(pro provoz zařízení a ochranu všech složek ŽP)).
-
z důvodu omezení nebo vyloučení překupníků odpadů, jejichž vinou
se odpady "ztrácely“ z evidence a nakládání s nimi nebylo možné kontrolovat,
bylo doplněno ustanovení jasně vymezující, komu je možné odpady předat do
vlastnictví a povinnost původce ověřit si, že odpady jsou předávány pouze osobě
k tomu oprávněné (§ 12 odst. 3 a 4).
-
Ředění a míšení (§ 12 odst. 5 a 6 zákona o
odpadech) nebezpečných odpadů navzájem i s ostatními odpady je zakázáno.
Možné je pouze se souhlasem orgánu kraje v přenesené působnosti, neohrozí-li ŽP
a zdraví lidí a je-li jeho účelem splnění požadavků technologie zpracování
odpadů (soulad se Směrnicí EU k nebezpečnému odpadu). Byly-li nebezpečné odpady
již smíšeny s jinými nebezpečnými nebo ostatními odpady, je nutné je znovu
roztřídit, je-li to technicky proveditelné, ekonomicky únosné a nezbytné pro
zajištění ochrany ŽP (toto se nevztahuje na odpady, na jejichž míšení byl vydán
souhlas orgánu kraje v přenesené působnosti).
-
Další obecná povinnost, stanovená v § 12 odst. 7 zákona o
odpadech ve znění: Na jednotky požární ochrany a další právnické osoby a
fyzické osoby oprávněné k podnikání, které jsou zvláštními právními předpisy určeny k řešení havárií a zdolávání požárů, se při
této činnosti nevztahují povinnosti původců odpadů a oprávněných osob.
Mezi všeobecné povinnosti při nakládání s odpady dále náleží
povinnosti stanovené v § 13, 14 a 15.
§ 13 balení a označování nebezpečných odpadů
Balení a označování nebezpečných odpadů se provádí přiměřeně podle zákona č. 356/2003 Sb., o chemických látkách a přípravcích, v platném
znění, tj. následovně:
-
odpady s nebezpečnou vlastností uvedenou v příloze č. 2 k
tomuto zákonu pod označením kódem H1, H2, H3, H6, H9 a H14 grafickým symbolem
podle zvláštního právního předpisu, tj. zákona o chemických látkách a
přípravcích v platném znění
-
nebezpečné odpady jiné než uvedené pod písmenem a) nápisem
"nebezpečný odpad“.
Dalšími všeobecnými povinnostmi jsou:
V § 14 stanovený souhlas k provozování zařízení ke sběru,
výkupu, využívání nebo odstraňování odpadů
Podle § 14 odst. 1 lze zařízení k využívání, odstraňování,
sběru nebo výkupu odpadů provozovat pouze na základě rozhodnutí krajského
úřadu, kterým je udělen souhlas k provozování tohoto zařízení a s jeho
provozním řádem (dále jen "souhlas k provozování zařízení“). V řízení
předcházejícím vydání tohoto rozhodnutí musí krajský úřad posoudit všechna
zařízení, která s těmito činnostmi souvisejí. Souhlas k provozování skládek
nebezpečných odpadů se uděluje na dobu určitou, nejvýše na 4 roky. Dobu
platnosti souhlasu krajský úřad prodlouží na základě žádosti provozovatele
skládky nebezpečných odpadů vždy nejvýše na další 4 roky, pokud jsou splněny
podmínky a plněny povinnosti při provozování skládky stanovené tímto zákonem a prováděcím právním předpisem. - doplněno zákonem č.
188/2004 Sb., včetně platnosti souhlasů k provozování skládek, které
nesplňují požadavky předpisů ES podmíněny schváleným plánem úprav skládek (§
14 odst. 5 písm. d) - ministerstvo stanoví vyhláškou obsah plánu úprav
skládky; § 83 - nové přechodné ustanovení - nevyhovující skládky lze
provozovat do 16. 7. 2009 na základě schváleného plánu úprav, který musí být KÚ
předložen ke schválení do 6 měsíců od účinnosti novely č. 188/2004
Sb.
Podle § 14 odst. 2 v zařízeních, která nejsou podle tohoto zákona určena k nakládání s odpady, je možné využívat pouze odpady,
které splňují požadavky stanovené pro vstupní suroviny, a při nakládání s
těmito odpady nesmějí být porušeny zvláštní právní předpisy, v souladu s nimiž
je zařízení provozováno, a právní předpisy na ochranu zdraví lidí a životního
prostředí. K provozování takovýchto zařízení není požadován souhlas k
provozování zařízení podle odstavce 1.
Podrobnosti o souhlasech, vydávaných orgány státní správy podle zákona o odpadech, jsou uvedeny v samostatné kapitole .
II. Povinnosti pro jednotlivé fáze nakládání s
odpady
NahoruPovinnosti pro jednotlivé fáze nakládání s odpady
V Hlavě II části třetí zákon o odpadech stanoví povinnosti
diferenciovaně pro jednotlivé způsoby nakládání s již vzniklým odpadem.
Povinnosti jsou tedy stanoveny zvlášť pro původce odpadů (včetně obcí), zvlášť
pro osoby oprávněné k nakládání s odpady - tedy provozovatele zařízení k
nakládání s odpady. Většina povinností je však pro všechny fáze nakládání s
odpady společná. Jsou to povinnost:
-
ověřovat nebezpečné vlastnosti odpadů podle § 6 odst. 4 a
nakládat s nimi podle jejich skutečných vlastností,
-
zabezpečit odpady před nežádoucím znehodnocením, odcizením nebo
únikem,
-
vést průběžnou evidenci o odpadech a způsobech nakládání s nimi,
ohlašovat odpady a zasílat příslušnému správnímu úřadu další údaje v rozsahu
stanoveném tímto zákonem a prováděcím právním předpisem včetně evidencí a
ohlašování PCB a zařízení obsahujících PCB a podléhajících evidenci, vymezených
v § 26. Tuto evidenci archivovat po dobu stanovenou tímto zákonem nebo
prováděcím právním předpisem,
-
umožnit kontrolním orgánům přístup do objektů, prostorů a
zařízení a na vyžádání předložit dokumentaci a poskytnout pravdivé a úplné
informace související s nakládáním s odpady,
-
ustanovit odpadového hospodáře za podmínek stanovených tímto
zákonem podle § 15.
Povinnosti společné jen pro některé fáze nakládání s odpady
jsou:
NahoruPovinnosti pro některé fáze
-
pro původce a osoby oprávněné ke sběru a výkupu odpadů:
-
odpady zařazovat podle druhů a kategorií podle § 5 a 6,
-
zajistit přednostní využití odpadů v souladu s §
11,
-
odpady, které sám nemůže využít nebo odstranit v souladu s
tímto zákonem a prováděcími právními předpisy, převést do vlastnictví pouze
osobě oprávněné k jejich převzetí podle § 12 odst. 3, a to buď přímo,
nebo prostřednictvím k tomu zřízené právnické osoby,
-
shromažďovat nebo soustředit odpady utříděné podle
jednotlivých druhů a kategorií,
-
pokud vzhledem k následnému způsobu využití nebo odstranění
odpadů není třídění nebo oddělené shromažďování nutné, může od něj původce
upustit se souhlasem místně příslušného orgánu státní správy s navazujícími
změnami v kompetencích (§ 16 odst. 2), provozovatel zařízení ke sběru a
výkupu odpadů se souhlasem místně příslušného krajského úřadu (§ 18 odst.
2).
-
Povinnosti týkající se pouze osob oprávněných k nakládání (sběr,
výkup, využívání, odstraňování) s odpady (kromě povinností společných):
-
provozovat zařízení v souladu s jeho schváleným provozním
řádem,
-
oznámit bez zbytečného odkladu příslušnému obecnímu úřadu
obce s rozšířenou působností nepříznivé vlivy nakládání s odpady na zdraví lidí
nebo životní prostředí, které jsou v rozporu s vlivy očekávanými nebo popsanými
v provozním řádu zařízení, nebo vlivy, které překračují stanovené limitní
hodnoty,
-
zveřejňovat seznam odpadů, k jejichž sběru, výkupu,
využívání nebo odstraňování je oprávněn.
Povinnosti týkající se pouze původců odpadů (kromě povinností
společných):
NahoruPovinnosti původců odpadů
-
zpracovat plán odpadového hospodářství v souladu s tímto zákonem
a prováděcím právním předpisem a zajišťovat jeho plnění,
-
platit poplatky za ukládání odpadů na skládky způsobem a v
rozsahu stanoveném v tomto zákoně.
-
S nebezpečnými odpady může původce nakládat pouze na základě
souhlasu věcně a místně příslušného orgánu státní správy, s navazujícími
změnami v kompetencích, pokud na tuto činnost již nemá souhlas k provozování
zařízení podle § 14. Přeprava nebezpečných odpadů nepodléhá souhlasu
(§ 16 odst. 3).
-
Původce odpadů je odpovědný za nakládání s odpady do doby jejich
využití nebo odstranění, pokud toto zajišťuje sám jako oprávněná osoba, nebo do
doby jejich převedení do vlastnictví osobě oprávněné k jejich převzetí podle § 12 odst. 3. Za dopravu odpadů odpovídá dopravce. Na každou oprávněnou
osobu, která převezme do svého vlastnictví odpady od původce, přecházejí
povinnosti původce, s výjimkou povinností uvedených v odstavci 1 písm. i) a
j) (§ 16 odst. 4).
Povinnosti týkající se pouze osob oprávněných k odstraňování
odpadů (kromě povinností společných):
NahoruPovinnosti osob oprávněných k odstraňování odpadů
-
odstranit odpady v mimořádných případech na základě rozhodnutí
obecního úřadu obce s rozšířenou působností, je-li to nezbytné z hlediska
ochrany životního prostředí a pokud je to pro provozovatele technicky možné;
náklady vzniklé tímto rozhodnutím hradí obecní úřad obce s rozšířenou
působností, který rozhodnutí vydal; náhradu nákladů takto vynaložených je
povinna obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností uhradit osoba za odpad
odpovědná.
Dále pak jsou stanoveny povinnosti pouze pro konkrétní způsob
nakládání s odpady, a to pro skládkování, spalování a přepravu odpadů.
Zvláštní ustanovení pro skládkování odpadů je stanoveno v § 21
zákona o odpadech. Provozovatel skládky odpadů je kromě výše uvedených
povinností provozovatele zařízení k odstraňování odpadů povinen:
-
před zahájením provozu skládky prokázat, že nemá dluhy vůči
místně příslušnému finančnímu úřadu a že zřídil zvláštní účet podle § 50 - při provozování skládky vytvářet a vést finanční rezervu na rekultivaci,
zajištění péče o skládku a asanaci po ukončení jejího provozu v rozsahu
stanoveném tímto zákonem a prováděcími právními předpisy,
-
zabezpečit po ukončení provozu skládky její asanaci, rekultivaci
a následnou péči a zamezit negativnímu vlivu skládky na životní prostředí; tyto
činnosti zajišťovat z vlastních prostředků a prostředků finanční rezervy po
dobu nejméně 30 let,
-
vybírat poplatky za uložení odpadů na skládku, odvádět je
příjemci poplatku a informovat příjemce poplatku o dlužných poplatcích,
-
archivovat evidenci uložených odpadů po celou dobu provozu
skládky a následné péče o skládku podle písmene b).
Požadavky na umístění a technické provedení skládek a na odpady
ukládané na skládky, či vyloučené z ukládání na skládky jsou v souladu se
zmocněním zákona stanoveny především v prováděcím právním předpisu (vyhláška
č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady).
NahoruPovinnosti pro spalování
Zvláštní ustanovení pro spalování odpadů je stanoveno v §
22 a 23 zákona o odpadech. § 22 stanoví požadavky na spalování
odpadů (v souladu se zákonem o ochraně ovzduší) a požadavky pro
nakládání s odpady vzniklými při spalování nebezpečného odpadu ve spalovnách
(zmocnění na vyhlášku).
Protože spalování odpadů může být podle příloh Směrnice 75/442/ES a příloh č. 3 a 4 návrhu zákona jak jejich odstraňováním (D 10, D 11), tak
jejich energetickým využitím (R 1), bylo třeba stanovit podmínky, při jejichž
splnění je spalování odpadů považováno za jejich energetické využití. V §
23 je stanoveno je stanoveno, že:
Za energetické využití odpadů se spalování odpadů považuje pouze
tehdy, jestliže:
-
použitý odpad nepotřebuje po vlastním zapálení ke spalování
podpůrné palivo a vznikající teplo se použije pro potřebu vlastní nebo dalších
osob, nebo
-
odpad se použije způsobem obdobným jako palivo nebo jako
přídavné palivo v zařízeních na výrobu energie nebo materiálů za podmínek
stanovených právními předpisy o ochraně ovzduší.
Spalovny odpadů, u nichž nejsou splněny podmínky spalování uvedené v odstavci 1, jsou zařízeními k odstraňování odpadů.
NahoruPovinnosti při přepravě a dopravě
Povinnosti při přepravě a dopravě odpadů (§ 24)
Vzhledem k tomu, že dopravce není podle ustanovení § 12 odst.
3 osobou oprávněnou převzít odpady do svého vlastnictví, nevztahují se na
něj povinnosti osob oprávněných k nakládání s odpady a k převzetí odpadu do
svého vlastnictví, nemůže během přepravy zodpovídat za odpad, ale zodpovídá
pouze za dopravu. Za odpad odpovídá původce odpadu, a to až do doby jeho
předání oprávněné osobě (§ 16 odst. 4). Právnické osoby a fyzické osoby
oprávněné k podnikání zúčastněné na přepravě odpadů jsou povinny:
-
zabezpečit přepravu odpadů v souladu s požadavky stanovenými ve
zvláštních právních předpisech (například zákon č. 111/1994 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, Evropská dohoda o mezinárodní silniční dopravě
nebezpečných věcí - ADR (Ženeva 1957), vyhlášená ve Sbírce zákonů pod č.
64/1987 Sb., Řád pro mezinárodní železniční dopravu nebezpečného zboží
(RID).
-
na vyžádání kontrolních orgánů předložit dokumentaci a
poskytnout pravdivé a úplné informace související s přepravou odpadů,
-
při přepravě nebezpečných odpadů vést evidenci a ohlašovat
přepravované nebezpečné odpady v rozsahu stanoveném tímto zákonem a prováděcím
právním předpisem.
Mezi povinnosti stanovené zákonem pro jednotlivé fáze nakládání s
odpady by bylo možné zařadit i povinnosti pro provádění zpětného odběru některých výrobků podle části páté zákona o odpadech (§ 38). Tato část
se však poněkud vymyká celkovému pojetí zákona o odpadech, neboť v § 38
odst. 8 stanoví, že zpětně odebraný výrobek se stává odpadem ve chvíli
předání osobě oprávněné k jeho využití nebo odstranění, to znamená, že do
zpětného odběru jsou odevzdávány použité výrobky, nikoliv odpady. Povinnosti v
této části zákona jsou stanoveny tzv. "povinným osobám“, tj. výrobcům a
dovozcům výrobků určených ke zpětnému odběru a posledním prodejcům těchto
výrobků.
III. Povinnosti při nakládání s vybranými výrobky, vybranými
odpady a vybranými zařízeními
Povinnosti při nakládání s vybranými odpady, výrobky, a
zařízeními
Část čtvrtá zákona o odpadech stanoví v souladu se Směrnicemi
ES zvláštní povinnosti pro nakládání s:
-
polychlorovanými bifenyly a terfenyly vymezenými v § 25 a
zařízeními je obsahujícími,
-
odpadními oleji,
-
bateriemi a akumulátory,
-
kaly z čistíren odpadních vod,
-
odpady z výroby oxidu titaničitého,
-
odpady azbestu,
-
autovraky.
Tyto komodity jsou v novém zákoně zpracovány samostatně, i když s
maximální snahou o jednotný přístup řešení. Nakládání s těmito vybranými
výrobky, zařízeními a odpady je upraveno v zemích EU samostatnými směrnicemi,
protože se jedná o speciální odpady nebo výrobky a zařízení, které v době, kdy
se stanou odpady, zasluhují zvláštní pozornost a zvláštní způsoby nakládání s
nimi. Zákon tyto směrnice v plném rozsahu přejímá a v této části upravuje
vztahy, které nejsou řešeny v jiných částech zákona. Podrobnosti technického
charakteru vyplývající ze směrnic ES jsou upraveny prováděcími právními
předpisy.
Klíčový význam k pochopení této části zákona a jejího vztahu k
obecným ustanovením zákona o odpadech má ustanovení § 25 odst. 2, které
stanoví, že na původce vybraných odpadů a oprávněné osoby, které s nimi
nakládají, se vztahují všechny povinnosti původců a oprávněných osob, pokud
dále (v této části) není stanoveno jinak. Znamená to, že povinnosti stanovené v
ostatních částech zákona platí i pro nakládání s vybranými odpady, výrobky a
zařízeními, pokud v této části nejsou upraveny nebo zrušeny. Většinou však
povinnosti stanovené v části čtvrté zákona jsou povinnostmi, které pro
vyjmenované komodity jsou směrnicemi a v souladu s nimi zákonem o odpadech
stanoveny navíc, nebo obecné povinnosti stanovené zákonem pozměňují, ale
neruší.
§§ 26 - 27 - PCB
NahoruPCB
Zvláštní povinnosti pro nakládání s odpady s PCB, PCB a zařízeními
je obsahujícími jsou stanoveny v § 27 zákona o odpadech. Definice
zkratky PCB (§ 26) pro účely této části zákona je v souladu s definicí
pro dále stanovené účely směrnicemi ES (Směrnice Rady 96/59/ES ze dne 16. září
1996 o zneškodňování polychlorovaných bifenylů a polychlorovaných terfenylů
(PCB/PCT)). PCB zde má jiný význam než zkratka PCB, běžně užívaná v organické
chemii pro polychlorované bifenyly (skupina organických sloučenin přesně
definovaného složení a struktury) a PCB, jak je užíváno v analytické chemii
(jako suma kongenerů polychlorovaných bifenylů, pro daný účel analyticky
stanovovaná). Takto je zkratka PCB užívána i ve vyhláškách k tomuto
zákonu - o podrobnostech nakládání s odpady a o hodnocení nebezpečných
vlastností odpadů v tabulkách, stanovujících jejich limitní koncentrace v
odpadech pro účely jejich ukládání na jednotlivých skupinách skládek nebo pro
stanovení nebezpečné vlastnosti H 13 (odpady s koncentrací PCB vyšší než 20 ppm
jsou nebezpečné). Definice PCB užitá pro účely čtvrté části zákona zahrnuje
nejen čisté bifenyly, ale i terfenyly a jim podobné vyjmenované látky a všechny
jejich směsi obsahující je v koncentraci vyšší než 50 ppm. Dále definuje
zařízení obsahující PCB a podléhající inventurizaci. Takto vymezené PCB a
zařízení zahrnuje soubor odpadů, výrobků a zařízení, na která se vztahují
povinnosti v této části navíc stanovené, a to především pro účely jejich
označování, inventurizace a úplného odstranění nejpozději do roku 2010, v
souladu se Směrnicemi. Neznamená to tedy, že pouze takto definované odpady jsou
odpady s PCB - tj. že na odpady s koncentrací PCB nizší než 50 ppm se zákon
nevztahuje, nebo že nemohou být odpady nebezpečnými.
§ 27 stanoví povinnosti vlastníků, případně držitelů PCB,
odpadů PCB a zařízení obsahujících PCB, a to především s cílem jejich úplného
odstranění do roku 2010. Technické požadavky na nakládání s PCB jsou uvedeny ve vyhlášce Ministerstva životního prostředí v dohodě s Ministerstvem
zdravotnictví č. 384/2001 Sb., o nakládání s polychlorovanými bifenyly,
polychlorovanými terfenyly, monometyltetrachlordifenylmetanem,
monometyldichlordifenylmetanem, monometyldibromdifenylmetanem a veškerými
směsmi obsahujícími kteroukoliv z těchto látek v koncentraci větší než 50 mg/kg
(o nakládání s PCB).
§§ 28 - 29 - Odpadní oleje
NahoruOdpadní oleje
V souladu s relevantními směrnicemi ES (Směrnice Rady 75/439/EHS ze
dne 16. června 1975 o zneškodňování odpadních olejů, Směrnice Rady 87/101/EHS
ze dne 22. listopadu 1986, kterou se mění směrnice 75/439/EHS o zneškodňování
odpadních olejů) jsou stanoveny definice pojmů, důležitých pro tuto část zákona
(odpadní oleje, jejich přepracování, regenerace a spalování) a dále pak
základní povinnosti původců a oprávněných osob při nakládání s odpadními oleji
(přednostní regenerace, spalování pouze jako energetické využití, zákaz míchání
s PCB a jinými nebezpečnými odpady). Technické podrobnosti jsou stanoveny
vyhláškou č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady.
Ostatní povinnosti ze zákona pro nakládání s tímto odpadem, včetně
jejich zpětného odběru, zůstávají nedotčeny.
§§ 30 - 31 Baterie a akumulátory
NahoruBaterie a akumulátory
Zákon opět přejímá důležité definice a povinnosti při
nakládání s těmito komoditami z předpisů ES (Směrnice Rady 91/157/EHS ze dne
18. března 1991 o bateriích a akumulátorech obsahujících některé nebezpečné
látky, Směrnice Komise 98/101/ES ze dne 22. prosince 1998, kterou se
přizpůsobuje technickému pokroku Směrnice Rady 91/157/EHS o bateriích a
akumulátorech obsahujících některé nebezpečné látky). Stanoví především
povinnost odděleně nakládat s bateriemi s nadlimitním obsahem rtuti, kadmia a
olova, povinnost výrobců a dovozců označovat baterie a akumulátory a zařízení,
ve kterých jsou zabudovány, vybavit návodem k jejich bezpečnému vyjmutí a
dalšímu nakládání s nimi. Dále je stanoven zákaz výroby a dovozu těchto výrobků
s obsahem rtuti nad zákonem stanovený limit - účinnost tohoto ustanovení je § 89, odst. 1 odsunuta na 1. 1. 2003. Technické podrobnosti nakládání a
způsob označování baterií a akumulátorů jsou stanoveny vyhláškou o
podrobnostech nakládání s odpady.
§§ 32 - 33 Kaly
NahoruKaly
V souladu s předpisy ES (Směrnice Rady 86/278/EHS ze dne 12. června
1986 o ochraně životního prostředí a zejména půdy při používání kalů z čistíren
odpadních vod v zemědělství) je upraveno využití kalů jejich aplikací na
zemědělskou půdu. Zákon vymezuje základní požadavky na tento způsob využití
kalů, situace, ve kterých je toto využití kalů zakázáno a stanoví povinnost
původců kalů (provozovatelů ČOV) vypracovat program použití kalů na zemědělské
půdě. Další podrobnosti stanoví samostatná vyhláška MŽP ve spolupráci s
Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem zdravotnictví č. 382/2001 Sb., o
podmínkách použití upravených kalů na zemědělské půdě (limitní
obsahy škodlivin, maximální dávky, metody stanovení škodlivin, obsah programu
požití kalů na zemědělské půdě atd.).
Jako u ostatních komodit vyjmenovaných v § 25, pro něž jsou
vymezena některá specifická pravidla pro nakládání s nimi, i u kalů z čistíren
odpadních vod jsou stanoveny definice pro účely pouze této části zákona a
vyhlášky na základě zmocnění zákona v této části vydané.
Použitím kalů pouze pro účely této části zákona je jeho zapracování
do půdy. To znamená, že tato část zákona a vyhláška stanovuje podmínky pouze
pro tento jeden jediný způsob využití odpadů. Vůbec to neznamená, že jiné
využití těchto kalů nepřichází v úvahu. Naopak tím, že tato část zákona a
vyhláška k provedení této části zákona stanovují jasné podmínky, za nichž se
jedině může upravený kal z ČOV používat na zemědělské půdě, v podstatě toto
dříve nekontrolované využívání kalů omezuje. Pouze kaly splňující požadavky
mohou být na půdě využity, kaly, které daná kritéria nesplňují, musejí být
přednostně využity jiným způsobem (rekultivační vrstva skládek, energetické
využití), rovněž pouze v souladu s tímto zákonem i se zvláštními právními
předpisy, až v poslední řadě odstraněny (spalování, skládkování vzhledem k
omezování skládkování biologicky rozložitelných odpadů bude bez úpravy např.
solidifikací nemožné).
NahoruVýroba oxidu titaničitého
Povinnosti při nakládání s odpady z výroby oxidu titaničitého
jsou stanoveny v § 34
Požadavky směrnic ES (Směrnice Rady 78/176/EHS ze dne 20. února 1978
o odpadech z průmyslu oxidu titaničitého k nakládání s odpady z výroby oxidu
titaničitého (v ČR jediný výrobce Precheza, a.s., Přerov) se vztahují především
na ochranu vod a ovzduší při této výrobě a proto většina jejich ustanovení bude
nebo byla transponována do zvláštních předpisů k ochraně těchto složek
životního prostředí. Zákon o odpadech požaduje vypracovat způsob řešení
postupného omezování až úplné eliminace znečištění životního prostředí
odpadními produkty výroby oxidu titaničitého v rámci programu odpadového
hospodářství a tento program přepracovat při každém zvýšení výroby o více než
15 000 tun oxidu titaničitého za rok. Požadavky na skládkování odpadů z výroby
oxidu titaničitého jsou stanoveny ve vyhlášce MŽP o podrobnostech nakládání s
odpady.
Povinnosti při nakládání s odpady z azbestu - § 35
NahoruAzbest
Problémem při nakládání s odpady z azbestu je uvolňování azbestových
vláken do ovzduší, které ohrožuje zdraví lidí (karcinogenní účinky při
vdechování uvolněných vláken azbestu). Ustanovení § 35 stanoví proto v souladu
se směrnicí ES (Směrnice Rady 87/217/EHS ze dne 19. března 1987 o předcházení a
omezování znečištění životního prostředí azbestem) požadavky na nakládání s
tímto odpadem, omezující nebo zabraňující tomuto nežádoucímu jevu.
Povinnosti při nakládání s autovraky - §§ 36 - 37e zákona o
odpadech
NahoruAutovraky
Celý díl sedmý části čtvrté zákona o odpadech byl novelizován zákonem č. 188/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a
o změně některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 477/2001 Sb., zákona č.
76/2002 Sb., zákona č. 275/2002 Sb. a zákona č. 320/2002 Sb. Hlavním
důvodem novelizace zákona č.185/2001 Sb. byla transpozice předpisu
Evropského společenství, kterým je směrnice Evropského parlamentu a Rady
2000/53/ES ze dne 18. září 2000 o vozidlech s ukončenou životností, jejímž
gestorem je Ministerstvo životního prostředí.
Ode dne účinnosti zákona č. 188/2004 Sb., kterým se mění zákon č.
185/2001 Sb., o odpadech a změně některých dalších zákonů ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "zákon o odpadech“), tj. od 23. 4. 2004, je nutné v
souladu s § 36 písm. a) a písm. b) rozlišovat mezi autovrakem (každé
úplné nebo neúplné motorové vozidlo, které bylo určeno k provozu na pozemních
komunikacích pro přepravu osob, zvířat nebo věcí (dále jen "vozidlo“) a stalo
se odpadem podle § 3) a vybraným autovrakem (každé úplné nebo neúplné
motorové vozidlo vymezené zvláštním právním předpisem jako vozidlo kategorie M1
nebo N1 anebo tříkolové motorové vozidlo s výjimkou motorové tříkolky, které se
stalo odpadem podle § 3).
Na vybrané autovraky, které jsou definovány shodně jako vozidla s
ukončenou životností (end-of-life vehicle) a nakládání s nimi je upraveno
směrnicí č. 2000/53/ES, se vztahují všechna ustanovení dílu sedmého zákona o
odpadech, který požadavky citované směrnice pro vybraná vozidla a vybrané
autovraky přejímá. Na ostatní vozidla a autovraky z nich vzniklé v souladu s § 3 zákona o odpadech, na které se nevztahuje směrnice 200/53/ES, se
vztahují jen některá ustanovení dílu sedmého zákona, a to ta, ve kterých není
výslovně uvedeno, že se týkají vybraných autovraků. Jsou to ustanovení § 36 odst. 1 až 6, § 37b odst. 1 písm. a), b), d) až g), § 37c odst. 1 písm.
a) až h). Na nakládání s oběma typy - tj. s vybranými autovraky i autovraky
- se samozřejmě vztahují i všechna relevantní ustanovení ostatních částí zákona
o odpadech, pokud v této části zákona (v sedmém dílu) není výslovně stanoveno
jinak.
Je tedy možné říci, že pro nakládání s vybranými autovraky jsou
navíc oproti ostatním autovrakům stanoveny pouze směrnicí určené kvóty pro
materiálové využití vybraných autovraků a pevný časový limit, do kdy musí být
tyto kvóty splněny (§ 37 odst. 7), povinnosti výrobců a dovozců
vybraných vozidel podle § 37a, požadavek certifikace zařízení ke sběru a
zpracování autovraků (§ 37d) a poplatek na podporu systému nakládání s
vybranými autovraky podle § 37e.
Povinnosti podle dílu sedmého části čtvrté zákona o odpadech jsou stanoveny obecně (§ 37) všem, kdo se zbavují autovraku, především
vlastníkům autovraků, a obecně pro využívání autovraků. V § 37 zákona je
dále řešen postup obecního úřadu při nesplnění povinnosti umístit vozidlo na
místo, kde nepoškodí nebo neohrozí životní prostředí ani nenaruší estetický
vzhled obce či přírody nebo krajiny, kterou má každý vlastník vozidla.
Dále v § 37 a, 37b) a 37c) jsou stanoveny povinnosti
jednotlivým subjektům zodpovědným za nakládání s autovraky - dovozcům a
výrobcům vozidel, provozovatelům zařízení ke sběru autovraků a zpracovatelům
autovraků.
Přehled povinností stanovených zákonem o odpadech je uveden v
následujících tabulkách č. 1 až 3.
Tabulka č. 1: Přehled všeobecných povinností (Část třetí, Hlava
I. zákona)