7.2.4
Integrované povolení skládek - praktické zkušenosti
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
NahoruÚvod
Ze zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a snižování
znečištění (dále jen "zákon") vyplývá povinnost mít po 30. říjnu 2007
integrované povolení skládky pro skládky, které přijímají více než 10 t
odpadů denně nebo mají celkovou kapacitu větší než 25 000 t, s výjimkou skládek
inertního odpadu. Provozovatelé některých skládek však museli o integrované
povolení požádat již v termínu do 31. března 2003, protože se na ně
vztahovalo ustanovení § 43 zákona. Protože bez integrovaného povolení
nelze vydat stavební povolení na výstavbu skládky, ale ani nové etapy
skládky, budou včas o integrované povolení muset zažádat také provozovatelé
skládek, kteří chtějí rozšířit skládky o další etapu. Včasné zajištění
integrovaného povolení se stává jednou z priorit řízení nejen skládek, které
měly povinnost o ně požádat do konce března tohoto roku.
V České republice je nyní přes 130 skládek, které by měly mít
nejpozději do roku 2007 integrované povolení. To je asi 10 skládek na kraj
(kromě Prahy, která má jen jednu skládku). V příštích letech do roku 2007 by
tedy mělo být vydáno 25 - 30 integrovaných povolení skládek ročně. Do toho
budou přistupovat případná řízení o změně již vydaných integrovaných
povolení. Rozložení procesu integrovaného povolování skládek rovnoměrně v
rámci daného období, nebo jeho naplánování do určitého časového úseku v dohodě
mezi provozovateli skládek a krajem, je jednou z podmínek včasného zvládnutí
této časově náročné agendy. Je to proto, že skládky jsou jen jedním z několika
desítek typů zařízení, na něž se integrované povolení vztahuje a kumulace
agendy integrovaného povolování například ke konci období do roku 2007 by mohlo
znamenat zdržení projednání integrovaných povolení s důsledky pro provoz
skládek, včetně zdržení průběhu stavebních řízení na výstavbu nových etap.
Je více důvodů k předpokladu, že integrované povolení může být do
budoucna významným mezníkem rozvoje skládek a v komunikaci mezi státní
správou a provozovateli skládek. Především je integrované povolení skládky
součástí procesu trvalé kontroly vlivu skládek na životní prostředí ze
strany státní správy a veřejnosti. Integrované povolení obsahuje prvky shodné s
přípravou a prováděním řízení skládky v souladu s EMS (ISO 14001, EMAS).
Dokumentace integrovaného povolení obsahuje komplexní přehled vlivů skládky na
životní prostředí, stanovení cílů pro snížení negativních vlivů a indikátorů
pro měření stupně dosažení těchto cílů. Dále obsahuje návrh opatření pro
snížení negativních vlivů skládky včetně časového programu pro kontrolu dílčích
výsledků. Integrované povolení bude kromě rutinní kontroly plnění podmínek
orgány státní správy také periodicky revidováno a obnovováno, nebo měněno při
závažných změnách, definovaných zákonem.
Výhodou je, že provozovatel skládky má pro povolování
skládky jednoho partnera zastupujícího státní správu.
Integrované povolení je přes všechnu popisnost formuláře Žádosti
zaměřeno programově do budoucna. Jeho hlavním účelem je stanovení
dohodnutého programu rozvoje skládky v souladu s požadavky právní úpravy
nakládání s odpady a s nejlepšími dostupnými technikami (BAT) pro skládkování.
Je zcela jisté, že BAT pro skládkování, která je nyní v podstatě popsána zákonem o odpadech a jeho prováděcími předpisy a technickými normami pro
skládky, se bude v budoucnosti dále rozvíjet. Zahraniční trendy ukazují směrem
k maximalizaci využití objemu skládky a co největšímu omezení krátkodobých a
dlouhodobých vlivů skládkování na životní prostředí zlepšováním technologií
provozu skládky a úpravou odpadů před skládkováním. Srovnání s BAT je tedy i
příležitostí pro prověření provozu skládky a v konečném důsledku pro dosažení
úspor, které by v jednotlivých případech mohly vyvážit náklady vložené do
zajištění integrovaného povolení.
Proto je přepsání dosavadních souhlasů a povolení do formy
integrovaného povolení vcelku minimalistickým výsledkem vyřízení o Žádosti, k
němuž by za předpokladu dostatečného času pro přípravu a předjednání Žádosti
mohly přibýt v jednotlivých případech další pozitivní výsledky procesu
integrovaného povolování.
NahoruZkušenosti s přípravou Žádostí
Podrobnosti obsahu žádosti o integrované povolení (dále jen
"Žádost") stanoví vyhláška č. 554/2002 (dále jen "Vyhláška"), která
stanoví obsah a formu Žádosti a obsahuje metodickou přílohu s podrobnými
požadavky na rozsah vyplnění žádosti a její přílohy.
Údaje požadované pro vyplnění Žádosti lze rozdělit na následující
skupiny:
-
identifikační údaje o provozovateli a zařízení,
-
údaje definující rozsah žádosti (na jaká zařízení,
technologie a činnosti se Žádost vztahuje),
-
údaje charakterizující technické řešení skládky a
činnosti na skládce,
-
popis vlivů na různé složky životního prostředí (emise a
jiné vlivy),
-
popis materiálových toků na skládce,
-
srovnání skládky s nejlepší dostupnou technikou a
vyhodnocení rozdílů,
-
charakteristika skládky pro veřejné projednání (text pro
zveřejnění na internetu),
-
návrh na věcný a časový postup pro přiblížení skládky
nejlepší dostupné technice, který je podkladem pro stanovení podmínek
integrovaného povolení,
-
přehled rozhodnutí, souhlasů, vyjádření, stanovisek a dalších
podkladů, které byly využity pro zpracování Žádosti.
NahoruPřílohy Žádosti
Přílohy Žádosti mají podle Vyhlášky zahrnovat:
-
Výpis z obchodního rejstříku nebo jiné evidence
-
Kopie rozhodnutí, stanovisek, vyjádření, souhlasů uvedených v
kapitole 14 žádosti
-
Další podklady uvedené v kapitole 15 žádosti
-
Grafické přílohy
-
Platnou výkresovou a technickou dokumentaci staveb a
technologií
-
Bezpečnostní listy podle § 14 zákona č. 157/1998 Sb.
-
Manipulační, popř. provozní řád vodního díla podle vyhlášky
Ministerstva zemědělství č. 195/2002 Sb., o náležitostech manipulačních řádů
a provozních řádů vodních děl, ve znění pozdějších předpisů
-
Zpráva o energetickém auditu podle § 9 zákona č. 406/2000
Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů
-
Regulační řády podle § 11 odst. 1 písm. h) zákona č. 86/2002
Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně
ovzduší), ve znění pozdějších předpisů nebo jejich návrhy
-
Souhrnná provozní evidence zdrojů podle § 11 odst. 1 písm. e)
zákona o ochraně ovzduší
-
Roční hmotnostní bilance rozpouštědel podle přílohy č. 4
vyhlášky č. 355/2002 Sb., kterou se stanoví emisní limity a další podmínky
provozování ostatních stacionárních zdrojů emitujících těkavé organické látky z
procesů aplikujících organická rozpouštědla a ze skladování a distribuce
benzinu
-
Aktuální protokoly o měření emisí znečišťujících látek nebo
výsledky kontinuálního měření emisí podle zákona o ochraně ovzduší
-
Aktuální výsledky nebo protokoly z měření souvisejících se
stavem dotčeného území (např. imise, kvalita vody v dotčeném toku)
-
Aktuální hlukové a jiné požadované studie
-
Plán odpadového hospodářství původce odpadu nebo jeho návrh,
plán odborného a technického vzdělávání (školení) pracovníků zařízení, návrh
plánu na uzavření skládky a následnou péči o skládku, návrh provozního řádu
zařízení a návrh na zavedení provozního deníku podle zákona č. 185/2001
Sb.
-
Kopie smluv se subdodavateli služeb v oblasti nakládání s
odpadními vodami, odpady, monitoringu apod.
-
Bezpečnostní program prevence závažné havárie, bezpečnostní
zpráva nebo návrhy těchto dokumentů, pokud se na zařízení vztahují ustanovení
zákona o prevenci závažných havárií
-
Seznam a kopie dalších požadovaných nebo z hlediska ochrany
životního prostředí a zdraví člověka významných dokumentů, pokud jsou nutné z
hlediska úplnosti žádosti (např. posudek podle zákona o posuzování vlivů na
životní prostředí)
NahoruObecný postup zpracování Žádosti
Vyhláška a metodika k ní jsou dosti komplikované a zpracování
žádosti vyžaduje hlubší porozumění duchu zákona a potřeb státní správy při
naplňování nové právní úpravy, stejně jako zkušenosti s celým spektrem činností
od projekce přes provoz a monitoring po uzavírání skládek. Některé tyto
znalosti jsou speciální ve vztahu k dané právní úpravě a jejich získání může
být neúměrně časově náročné ve vztahu k zajištěným efektům při zpracování
jednotlivé žádosti provozovatelem. Proto je pro efektivní zpracování žádosti a
zajištění integrovaného povolení žádoucí spolupráce provozovatele s odborným
konzultantem.
První zkušenosti ukazují, že pro uchopení pozitivních příležitostí
rozvoje skládek spojených s integrovaným povolováním bude zapotřebí dobré
komunikace s orgány státní správy od samého počátku zahájení integrovaného
povolování. Aby se integrované povolení mohlo stát pozitivním programem rozvoje
skládky z pohledu plnění požadavků na ochranu životního prostředí, je zapotřebí
zajistit, aby provozovatelé skládek i jejich partneři ze státní správy chápali
integrované povolení tímto způsobem. Z integrovaného povolení by se naopak
neměly stát "omalovánky" vyplněné záplavou draze pořízených, nepotřebných a
neprakticky uspořádaných údajů. V tomto duchu je velmi žádoucí předjednat s
účastníky řízení o integrovaném povolení jejich požadavky na rozsah informací a
formu jejich zdokumentování. Odborný konzultant v tomto jednání může pomoci
otupit případné hrany komunikace mezi provozovatelem a orgány státní správy,
protože díky širší znalosti souvislostí z jiných skládek a z jednání s jinými
orgány státní správy může lépe odhadnout, kde lze zajistit kompromis při
vyjednávání podmínek.
NahoruPrůběh přípravy Žádosti
V případě zpracování Žádosti za účasti konzultanta může mít průběh
přípravy Žádosti následující etapy:
-
Vstupní audit (převzetí dokumentace skládky a
prohlídka/fotodokumentace skládky).
-
Konzultace první verze žádosti s provozovatelem (včetně srovnání
s nejlepší dostupnou technikou a první verze návrhů na rozvoj skládky v souladu
s dlouhodobými požadavky právní úpravy a BAT).
-
Konzultace upravené žádosti s krajem (integrovaná prevence,
ovzduší, voda, odpady), případně dalšími účastníky řízení (hygienická služba
apod.) po úpravě žádosti na základě konzultace s provozovatelem.
-
Konzultace konečné verze žádosti před předložením kraji s
provozovatelem (po úpravě žádosti na základě konzultace s krajem.
NahoruVyplňování Žádosti
Formulář žádosti působí na první pohled dost komplikovaně. Protože není specializován na skládky, obsahuje řadu tabulek, které jsou z
hlediska skládek bezpředmětné nebo se do nich problematika skládek obtížně
vtěsnává. V tomto smyslu není metodika, která je přílohou vyhlášky, vždy
postačujícím vysvětlením.
Pomůckou pro přiblížení požadavků na vyplnění Žádosti skládkám je
"Příručka pro zpracovatele…