7.5.4
K čemu slouží bezpečnostní list
MUDr. Marie Adámková, CSc. a kolektiv autorů
NahoruSouhrnné informace o látce
Bezpečnostní list by měl poskytovat souhrnné informace o látce. Zaměstnavatelé (a zaměstnanci) jej používají jako zdroj informací o nebezpečnosti, včetně nebezpečí pro životní prostředí. Rovněž slouží k získání pokynů pro bezpečnostní opatření.
Bezpečnostní list se týká výrobku (tj. chemická látka nebo směs, ne předmět). Pokud neexistuje expoziční scénář (připojený k bezpečnostnímu listu), nemůže bezpečnostní list poskytnout specifické informace, které jsou relevantní pro jakékoli informace.
I obecné informace v bezpečnostním listu umožní zaměstnavateli:
-
rozvinout aktivní program opatření k zajištění ochrany zaměstnanců včetně školení, která jsou specifická pro každé jednotlivé pracoviště,
-
zvážit případná opatření, která mohou být nezbytná k zajištění ochrany životního prostředí.
Hlavní použití bezpečnostního listu je použití uživateli na pracovišti. Informace obsažené v bezpečnostním listu by proto měly být napsány jasně a stručně. Povinnost poskytovat bezpečnostní list se týká každé fáze dodavatelského řetězce.
NahoruPovinnosti
Povinnost sestavit bezpečnostní list má výrobce, dovozce nebo výhradní zástupce, kteří by měli v co nejvýše proveditelné míře předvídat použití připadající v úvahu pro danou látku nebo směs.
Další účastníci ve směru dodavatelského řetězce by rovněž měli poskytovat bezpečnostní listy na základě informací – jejichž správnost zkontrolují a případně doplní – poskytnutých jejich dodavateli s cílem uspokojit konkrétní potřeby svých zákazníků.
NahoruOdpovědnost
Ve všech případech nesou dodavatelé látky nebo směsi, která vyžaduje sestavení bezpečnostního listu, odpovědnost za jeho obsah, a to i v případě, kdy bezpečnostní list sami nesestavili.
V takových případech jsou pro ně informace poskytnuté jejich dodavateli užitečným a relevantním zdrojem informací při sestavování jejich vlastních bezpečnostních listů. Zůstávají nicméně odpovědní za přesnost informací uvedených v bezpečnostních listech, které poskytují (to se vztahuje i na překlady bezpečnostních listů).
NahoruNikdy důvěrné
Bezpečnostní listy nesmějí být označeny jako důvěrné, na informace, které jsou požadovány pro bezpečnostní list, se nevztahuje zachování důvěrnosti.
NahoruZdarma
Pouze u směsí lze pro složku za přesně daných podmínek a na základě žádosti na Ministerstvo životního prostředí použít alternativní název pro složku a utajit její identifikační čísla. Podle článku 31 nařízení REACH jsou bezpečnostní listy a jejich veškeré aktualizace poskytovány zdarma.
Kdo sestavuje bezpečnostní list
Bezpečnostní list sestaví odborně způsobilá osoba, která zohlední specifické potřeby a znalosti uživatelů, pokud jsou známy. Dodavatelé látek a směsí musejí zajistit, aby odborně způsobilé osoby byly řádně vyškoleny, včetně opakovacího školení.
V nařízení REACH není uvedena žádná definice odborně způsobilé osoby. Obecně jde o osobu (nebo několik osob), která má vzhledem k absolvování školení a díky zkušenostem a nepřetržitému vzdělávání dostatečné znalosti pro sestavení příslušných oddílů bezpečnostního listu nebo celého bezpečnostního listu.
V nařízení REACH není uvedena žádná konkrétní informace o tom, jaké školení by odborně způsobilá osoba měla absolvovat, nebo zda by měla navštěvovat zvláštní kurz či složit úřední zkoušku. Nicméně absolvování takových kurzů nebo složení jakékoli zkoušky či získání certifikace mohou být užitečné k prokázání požadované odborné způsobilosti.
Obecně by ten, kdo sestavuje bezpečnostní list, měl být natolik fundovaný, aby byl schopný odborně sestavit bezpečnostní list a reagovat na připomínky a požadavky odběratelů.
NahoruČlenění
Pořadí, název a číslování oddílů a pododdílů bezpečnostního listu
Název každého oddílu a pododdílu je přesně specifikován v nařízení 453/2010. Slovo oddíl je nedílnou součástí hlavního názvu oddílu. Další členění pododdílů, než to, které je předepsané, je zcela na osobě, která bezpečnostní list sestavuje.
NahoruPříklad
ODDÍL 11: Toxikologické informace – povinný název
11.1 Informace o toxikologických účincích – povinný název pododdílu
11.1.1 Akutní toxicita – dobrovolný název (členění) osoby sestavující bezpečnostní list
Nařízení 453/2010 přesněji specifikuje, co by měly jednotlivé oddíly a pododdíly obsahovat. Některé informace musejí být uvedeny v každém pododdílu, a to i v případě, že tyto "informace“ jsou pouze vysvětlením, proč údaje nejsou k dispozici, nebo potvrzením nepoužitelnosti.
Informace by měly být zaznamenány do pododdílů, nikoli přímo pod výchozí položkou oddílu. Nepoužijí-li se konkrétní údaje nebo nejsou-li údaje k dispozici, musí být tato skutečnost jasně uvedena.
V případě, že je dokument ve formátu bezpečnostního listu vyhotoven pro látku nebo směs, pro něž se podle článku 31 nařízení REACH bezpečnostní list nevyžaduje, může být vhodné vysvětlit pro praktické potřeby příjemců a správních orgánů, že tento dokument nespadá do působnosti článku 31 nařízení REACH.
NahoruAktualizace bezpečnostního listu
Podmínky, za kterých bezpečnostní list musí být aktualizován a opětovně vydán, jsou definovány v článku 31 odst. 9 nařízení REACH následujícím způsobem:
-
jakmile jsou k dispozici nové informace, které mohou ovlivnit opatření k řízení rizik, nebo nové informace o nebezpečnosti,
-
po udělení nebo zamítnutí povolení,
-
po uložení omezení.
NahoruRevize zdarma
Nová verze opatřená datem a označená jako "Revize: (datum)“ se poskytuje zdarma v tištěné nebo elektronické podobě všem předchozím příjemcům, kterým byly látka nebo směs dodány během předchozích dvanácti měsíců. Veškeré aktualizace provedené po registraci obsahují registrační číslo.
Pouze výše uvedené změny vedou k právnímu závazku poskytnout aktualizované verze všem příjemcům, kterým byly látka či směs dodány během předchozích 12 měsíců. Mohou být provedeny i jakékoli jiné aktualizace bezpečnostního listu, ale není to právní požadavek.
Je přidělení registračního čísla důvodem k aktualizaci bezpečnostního listu
Datum sestavení bezpečnostního listu se uvede na první straně. Byl-li bezpečnostní list revidován a příjemcům se poskytne nová, revidovaná verze, příjemce se v oddíle 16 bezpečnostního listu upozorní na změny, pokud nejsou uvedeny jinde. V tomto případě se na první straně uvede datum sestavení označené jako "Revize: (datum)“ a také číslo verze, číslo revize, datum nahrazení nebo jiný údaj o tom, jaká verze se nahrazuje.
Příklad záhlaví revidovaného listu:
NahoruPříklad
Příklad záznamu revize oddíl 16:
Změny bezpečnostního listu
Datum vydání bezpečnostního listu výrobce: 15. 10. 2009
Historie revizí:
Každý výrobce, dovozce, následný uživatel a distributor shromažďuje a uchovává veškeré informace, které vyžaduje pro plnění svých povinností podle nařízení REACH, po dobu nejméně deseti let poté, co látku nebo směs naposledy vyrobil, dovezl, dodal nebo použil.
Neexistuje žádný odkaz na požadavek, aby účastníci dodavatelského řetězce uchovávali po konkrétní dobu kopie bezpečnostního listu nebo jejich neaktuální verze.
Dodavatelé bezpečnostního listu a případně jejich příjemci by měli tyto dokumenty považovat za součást "informací, které jsou nutné pro plnění povinností podle nařízení REACH“ a jež je třeba uchovávat nejméně po dobu deseti let.
Je pravděpodobné, že informace použité při sestavování bezpečnostního listu představují samy o sobě informace vyžadované při plnění povinností podle nařízení REACH, a v každém případě může být požadováno, aby byly uchovávány bez ohledu souvislost s obsahem bezpečnostního listu.
Není stanovena žádná forma uchování podkladů, tištěná nebo elektronická, nicméně se doporučuje v rámci firmy nějaký systém pro potřeby kontroly ustanovit.
NahoruObsah bezpečnostního listu
Shromažďování informací za účelem sestavení bezpečnostního listu a jejich posloupnost
Posloupnost oddílů bezpečnostního listu nekopíruje potřebu informací, informace je třeba shromáždit tak, aby bylo možné bezpečnostní list sestavit…