3.3.3.19
Metodický návod pro plnění povinnosti původců odpadů,
stanovenou § 16 odst. 1 písm. j) zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, k
vykonávání kontroly vlivů nakládání s odpady na zdraví lidí a životní prostředí
v souladu se zvláštními právními předpisy a POH ČR
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
Praha, červenec 2007
Metodický návod poskytuje původcům odpadů oporu pro plnění
povinnosti stanovené v § 16 odst. 1 písm. j) zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech
a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a naplánuje
usnesení vlády ČR č. 18/2005, opatření č. 1.5, k provedení nařízení vlády č.
197/2003 Sb., o Plánu odpadového hospodářství České republiky, a o spoluúčasti
jednotlivých ministerstev na jejich plnění.
Metodický návod osahuje doporučené postupy pro vykonávání kontroly
vlivu ve smyslu § 16 odst. 1 písm. j) zákona o odpadech.
Obsah
Přílohy:
Nahoru1. Úvod
Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o odpadech“) stanovuje v
§ 16 odst. 1 písm. j) původcům odpadů povinnost "vykonávat kontrolu vlivu
nakládání s odpady na zdraví lidí a životní prostředí v souladu se zvláštními
právními předpisy a plánem odpadového hospodářství“.
Vzhledem k tomu, že dotčené zvláštní právní předpisy jsou soubory
tvořeny předpisy upravující ochranu zdraví lidí, řízení pracovního prostředí,
bezpečnost práce a ochranu jednotlivých složek životního prostředí, poskytuje
tento návod původcům odpadu základní orientaci v těchto právních předpisech a
doporučuje postup pro plnění zákonem o odpadech stanovené povinnosti
původce.
1.1 Pojmy pro účely tohoto metodického návodu
Pro účely tohoto metodického návodu se rozumí:
Vlivem - působení (účinek) odpadu nebo úkony při nakládání
s odpadem, které se mohou projevovat nebo se projevují negativně na zdraví lidí
a/nebo životní prostředí.
Kontrolou vlivu nakládání s odpady - činnost původce, která
vede k získávání informací o skutečném stavu působení odpadu při nakládání s
nimi na zdraví lidí a/nebo životní prostředí, a jejíž součástí je i řízení
tohoto vlivu. Kontrola vlivu nakládání s odpady zahrnuje zjištění, popis,
posouzení a vyhodnocení a řízení skutečných i možných vlivů a jejich přiřazení
pod účinnost příslušných zvláštních právních předpisů.
Zvláštními právními předpisy - obecně závazné právní
předpisy - zákony a jejich prováděcí předpisy upravující ochranu zdraví lidí,
pracovní prostředí, bezpečnost práce, ochranu jednotlivých složek životního
prostředí. Jejich orientační výčet s odkazy na vybraná dotčená ustanovení je
uveden v příloze č. 1. V příloze č. 1 jsou mj. uvedeny další vybrané pojmy,
které souvisejí s kontrolou vlivu nakládání s odpady, stanovenou v § 16 odst. 1
písm. j) zákona o odpadech, a které jsou ve zvláštních právních předpisech
stanoveny zpravidla jinak, než v zákoně o odpadech.
2. Podklady pro provádění kontroly vlivu nakládání s
odpady původcem
Aby mohly být vlivy nakládání s odpady na zdraví lidí a životní
prostředí kontrolovány, je nutné znát informace, které lze obecně rozdělit do
dvou základních skupin.
2.1 Informace týkající se odpadu:
-
o technologiích, při nichž odpady vznikají, o způsobu jejich
vzniku, o jejich skutečných vlastnostech a nakládání s nimi původcem od
okamžiku vzniku až do okamžiku jejich předání oprávněné osobě do vlastnictví
nebo jejich využití či odstranění původcem;
-
zjištění, popis, posouzení a vyhodnocení skutečných i možných
vlivů nakládání s odpady.
2.2 Informace týkající se právního prostředí, ve kterém je s
odpady nakládáno:
-
výběr zvláštních právních předpisů a ostatních předpisů, v
souladu s nimiž má být kontrola vlivu nakládání s odpady prováděna,
-
přiřazení vyhodnocených skutečných i možných vlivů nakládání s
odpady pod působnost příslušných zvláštních právních předpisů (srovnání
kritérií, stanovených těmito předpisy pro hodnocení vlivu na zdraví lidí a
životní prostředí, se skutečným stavem vlivu při konkrétním nakládání s
odpady).
3. Doporučený postup kontroly vlivu nakládání s odpady
původcem
Původcům lze doporučit:
- Soustředit informace o technologii a způsobu vzniku každého
druhu odpadu, jeho skutečných vlastnostech a nakládání s ním od okamžiku vzniku
u původce až do okamžiku jeho předání oprávněné osobě do vlastnictví;
- Zjistit, popsat a posoudit skutečné a možné vlivy nakládání s
odpady a podle výsledku posouzení těchto vlivu vyhledat pro jejich řízení
příslušné zvláštní právní předpisy;
- Identifikovat, přezkoumat a soustředit požadavky zvláštních
právních předpisů, v souladu s nimiž má být kontrola vlivu nakládání s odpady
prováděna. Jako pomůcku pro naplnění tohoto požadavku lze použít přílohu č. 1
tohoto návodu "Orientační přehled právních předpisů, včetně odkazu na jejich
vybraná dotčená ustanovení".
- Stanovit postupy nakládání s odpady a organizaci práce, včetně
opatření pro snížení nebo odstranění negativních vlivů na zdraví lidí a životní
prostředí - popsat je např. v rámci dokumentovaných technologických postupů,
provozních řádů nebo jiných organizačně řídících předpisů, s jejichž pomocí
je/bude nakládání s odpady u původce řízeno. Zpracované postupy by měly
vycházet z identifikace a posouzení skutečných i možných vlivů odpadů a
nakládání s odpady na zdraví lidí a životní prostředí podle písmene B této
kapitoly a požadavku zvláštních právních předpisů (v případě pochybností, že
vliv přerůstá v riziko pro zdraví, doporučuje se původcům obrátit se na osobu
oprávněnou hodnotit zdravotní rizika - viz § 83e zákona č. 258/2000 Sb.). Pokud
je nakládání s odpady bezprostředně navázáno na výrobní nebo jinou činnost
původce, doporučuje se, aby integrální součástí příslušného technologického
nebo procesního postupu byl i stanovený postup nakládání se vznikajícími odpady
(nakládání s odpady je součástí materiálového toku v příslušné
technologii).
Postup nakládání s odpady by měl obsahovat popis a
stanovení:
-
shromažďovacího místa (shromažďovacího prostředku -
kontejneru, obalu, nádoby, místa apod.) a jeho zabezpečení z hlediska možného
úniku shromážděných odpadu do okolí a z hlediska omezení přístupu nepovolaných
osob k odpadům,
-
intervalu obsluhy shromažďovacího místa (dobu, po
níž je odpad ponechán ve shromažďovacím místě),
-
požadavku na manipulační prostředky nutné k nakládání s
odpady,
-
způsobilosti osob nakládajících s odpady (dosažené
odborné vzdělání, frekvence proškolování a doškolování apod.) a používání
osobních ochranných pracovních prostředků,
-
odpovědnosti (funkční nebo jmenovité) za
nakládání s odpady v daném místě,
-
požadavku na monitorování nakládání s odpady a vlivu,
které je provázejí (prostředků a postupu k ověřování skutečných vlastností
odpadů, intervalů ověřování těchto vlastností, prostředků a postupu k ověřování
významnosti vlivu nakládání s odpady na zdraví lidí a životní prostředí -
expozice rizikovými faktory v pracovním prostředí - např. chemickými látkami,
biologickými činiteli, hlukem, prašností, fyzickou zátěží - způsobu vedení
záznamu dokumentujících zjišťované skutečnosti, odpovědnosti za řádné vedení
záznamu, místa uchovávání záznamu a jejich skartační lhůty, kontrolní
pravomoci).
-
Pro každý produkovaný odpad musí původce zpracovat jeho
průvodní dokumentaci (Základní popis odpadu, pro nebezpečný odpad Identifikační
list nebezpečného odpadu a případně i Evidenční list pro přepravu nebezpečného
odpadu).
Základní popis odpadu by měl mít vypovídací úroveň
umožňující rozhodování původce (případně oprávněné osoby ke sběru a výkupu či
osoby provozující jiné zařízení, která odpad převezme do vlastnictví) o dalším
nakládání se vzniklým odpadem.
V případě, že původci vzniká nebezpečný odpad, tj. odpad,
který je uvedený v Seznamu nebezpečných odpadů a jakýkoliv jiný odpad
vykazující jednu nebo více nebezpečných vlastností uvedených v příloze č. 2 k
zákonu o odpadech, musí pro něj původce zpracovat:
Identifikační list nebezpečného odpadu (povinnost
stanovená v zákoně o odpadech v § 13 odst. 3) v souladu s přílohou č. 3 k
vyhlášce č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, v platném znění,
kde je stanoven jeho obsah. V bodě č. 6 uvedeného obsahu identifikačního listu
nebezpečného odpadu je třeba uvést na základě skutečných vlastností předmětného odpadu, výčet všech jeho nebezpečných vlastností. V případě, že
odpad má některé z nebezpečných vlastností H6 Toxicita, H7 Karcinogenita, H8
Žíravost, H10 Teratogenita, H11 Mutagenita, doporučuje se původcům doplnit
Identifikační list o informace podle příkladu pravidel uvedených v příloze č. 2
tohoto metodického návodu. Původcům se doporučuje obdobný postup při zpracování
bodu č. 6 Identifikačního listu i pro odpady s jinými nebezpečnými vlastnostmi
- H9 Infekčnost, H5 Škodlivost zdraví apod., včetně určení značení jejich
shromažďovacích prostředků, shromažďovacích míst a přepravních obalů
výstražnými grafickými symboly.
-
Identifikovat nebezpečí vyplývající z vlivů nakládání s odpady
a případně vyhodnotit podle zvláštních právních předpisů (zákoník práce, zákon
č. 309/2006 Sb., apod.) rizika ve smyslu nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým
se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci včetně provedení
opatření k ochraně zdraví při práci.
-
Na základě vyhodnocení vlivů nakládání s odpady na zdraví lidí
a životní prostředí, případně rizik, přítomných při dokumentovaných postupech
nakládání s odpady, stanovit a zavést opatření směřující k jejich omezování,
předcházení, kontrole apod.
-
Stanovit interval přezkoumání účinnosti opatření stanovených
podle písmene G.
4. Prokazování plnění požadavků zákona o odpadech
původcem
Plnění povinnosti vykonávat kontrolu vlivu nakládání s odpady na
zdraví lidí a životní prostředí prokazuje původce odpadů na požádání příslušným
kontrolním orgánům. Při prokazování plnění této povinnosti se původcům
doporučuje využívat doklady pracované v rámci postupu podle viz 3 tohoto
metodického návodu, tj. příslušné interní předpisy a záznamy v souladu s
požadavky zákona o odpadech a v souladu s požadavky zvláštních právních
předpisů, případně v souladu s požadavky interních organizačně řídících
předpisů původce.
Je nutné mít na zřeteli, že povinností původce podle § 16 odst. 1
písm. h) zákona o odpadech je "umožnit kontrolním orgánům přístup do
objektů, prostorů a zařízení a na vyžádání předložit dokumentaci a poskytnout
pravdivé a úplné informace související s nakládáním s odpady“.
Jako pomůcka k ověření, že původce plní povinnost stanovenou mu
zákonem o odpadech v § 16 odst. 1 písm. j), je v příloze č. 3 tohoto
metodického návodu uveden dotazník (test).
Nahoru5. Závěr
Kontrola vlivů nakládání s odpady na zdraví lidí a životní
prostředí v souladu se zvláštními právními předpisy je soustavný proces, jehož
aktuálnost a účinnost by měl původce ve stanovených intervalech (v souladu s
požadavky zvláštních právních předpisů) nebo v intervalech, které si sám
stanoví, pravidelně ověřovat.
Nakládání s některými druhy odpadu (např. odpady léčiv, odpady
azbestu) upravují kromě zákona o odpadech i jiné zvláštní právní předpisy,
které se, stanoví-li tak zákon o odpadech (např. § 2 odst. 2, zákona o
odpadech), uplatňují přednostně. Pokud původci takové druhy odpadu vznikají,
doporučuje se, aby přezkoumal své postupy v návaznosti na požadavky příslušných
zvláštních předpisů (viz příloha č. 1).
Na nakládání s odpady v souladu se zvláštními předpisy (zákonem o
požární ochraně, vodním zákonem, zákonem o ochraně veřejného zdraví) odkazuje
zákon o odpadech v § 12 odst. 1 ("nakládání s nebezpečnými odpady se řídí
též zvláštními právními předpisy platnými pro výrobky, látky a přípravky se
stejnými nebezpečnými vlastnostmi“). V návaznosti na povinnost původce
vykonávat kontrolu vlivů nakládání s odpady na zdraví lidí a životní prostředí
se doporučuje původcům využít pro řízení nakládání s nebezpečnými odpady s
vybranými vlastnostmi, srovnatelnými s nebezpečnými vlastnostmi nebezpečných
chemických látek a přípravků podle zákona č. 356/2003 Sb., o chemických látkách
a chemických přípravcích nebezpečné vlastnosti odpadu H6 Toxicita, H7
Karcinogenita, H8 Žíravost, H10 Teratogenita, H11 Mutagenita), obdobná pravidla
jako pro nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a přípravky (viz § 44a
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví). Pravidla mohou být
integrální náplní Identifikačních listů nebezpečných odpadů dotčených
nebezpečných odpadů. Příklad jejich obsahu je uveden v příloze č. 2.
Příloha č. 1 k metodickému návodu
Orientační přehled právních předpisů, včetně
odkazů
na jejich vybraná dotčená ustanovení
1. Vybrané právní předpisy upravující odpadové hospodářství
ČR
Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých
dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zejména § 5, § 6, § 10, § 11, §
12, § 13, § 16,);
Vyhláška č. 376/2001 Sb., o hodnocení nebezpečných
vlastností odpadu, ve znění vyhlášky č. 502/2004 Sb.;
Vyhláška č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví Katalog odpadů,
Seznam nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a států pro účely vývozu, dovozu a
tranzitu odpadů a postup při udělování souhlasu k vývozu, dovozu a tranzitu
odpadů (Katalog odpadů), ve znění vyhlášky č. 503/2004 Sb.;
Vyhláška č. 382/2001 Sb., o podmínkách použití upravených
kalů na zemědělské půdě, ve znění vyhlášky č. 504/2004 Sb.;
Vyhláška č. 383/2001 Sb., o podobnostech nakládání s
odpady, ve znění pozdějších předpisů (zejména § 2, § 5, § 7, § 21, § 22, § 23,
§ 28, příloha č. 1, příloha č. 2, příloha č. 3, příloha č. 13, příloha č. 15,
příloha č. 17, příloha č. 18, příloha č. 20, příloha č. 21, příloha č. 24 a
příloha č. 26);
Vyhláška č. 384/2001 Sb., o nakládání s PCB - pro
vlastníky zařízení a odpadu PCB podléhajících evidenci;
Vyhláška č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na
skládky a jejich využívání na povrchu terénu a změně vyhlášky č. 383/2001 Sb.,
o podrobnostech nakládání s odpady (zejména § 2 písm. l, m, q, příloha č. 1
odst. 2, 3, 4 a 5);
Vyhláška č. 237/2002 Sb., o podrobnostech způsobu provedení
zpětného odběru některých výrobků, ve znění pozdějších předpisů;
Vyhláška č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání s
elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání
s nimi;
Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů
(zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů;
Nařízení vlády č. 197/2003 Sb., o Plánu odpadového
hospodářství ČR;
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1774/2002,
kterým se stanoví hygienická pravidla týkající se vedlejších živočišných
produktů, které nejsou určeny k lidské spotřebě - v případě, že je odpad uveden
v tomto nařízení (např. kuchyňský odpad živočišného původu), musí s ním být
nakládáno v souladu s tímto právním předpisem;
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 850/2004, o
perzistentních organických znečišťujících látkách a o změně směrnice
79/117/EHS, ve zněních Nařízení Komise (ES) č. 323/2007, Nařízení Rady (ES) č.
172/2007 a Nařízení Rady (ES) č. 1195/2006, (o POPs).
Poznámka: Národní právní předpisy upravují problematiku
"kontroly vlivu nakládání s odpady na zdraví lidí a životní prostředí“ v
souladu s právem Evropských společenství (dále jen "ES“) a na konkrétní
evropské předpisy se odkazují. Předpis "Nařízení ES“ je podle čl. 249 smlouvy
ES "bezprostředně použitelné v každém členském státě“. Tato pravomoc umožňuje,
aby nařízení bylo zjednodušeně řečeno zvláštní součástí právního řádu ČR.
Nařízení je vymahatelné vnitrostátními orgány včetně soudu a zároveň
jehododržování je kontrolovatelné Komisí a Evropským soudním dvorem. Do
národního předpisu nelze nařízení ES transponovat, pouze na něj národní
předpisy adaptovat.
2. Vybrané zvláštní právní předpisy
2.1 Vybrané právní předpisy upravující kontrolu vlivu nakládání
s odpady na zdraví lidí
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce (zejména §§ 101-108)
(poznámka: do doby vydání a účinnosti nových prováděcích předpisů k zákoníku
práce se doporučuje řídit příslušnými předpisy ES);
Zákon č. 309/2006 Sb., zákon, kterým se upravují další
požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a
o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb
mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci);
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (zejména
§§ 37-41);
Vyhláška č. 432/2003 Sb., kterou se stanoví podmínky pro
zařazování prací do kategorií, limitní hodnoty ukazatelů biologických
expozičních testů, podmínky odběru biologického materiálu pro provádění
biologických expozičních testů a náležitosti hlášení prací s azbestem a
biologickými činiteli v souladu s právem ES:
-
Směrnice Rady 83/477/EHS ze dne 19. září 1983 o
ochraně zaměstnanců před riziky spojenými s expozicí azbestu při práci, ve
znění směrnice 91/382/EHS,
-
Směrnice Rady 98/24/ES ze dne 7. dubna 1998 o
bezpečnosti a ochraně zdraví zaměstnanců před riziky spojenými s chemickými
činiteli používanými při práci,
-
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/54/ES ze dne 18. září 2000 o ochraně zaměstnanců před riziky spojenými s expozicí
biologickým činitelům při práci;
Podrobnosti postupu při kategorizaci prací jsou uvedeny na
oficiálních internetových stránkách Státní zdravotního ústavu www.szu.cz , Centra pracovního
lékařství;
Vyhláška č. 195/2005 Sb., kterou se upravují podmínky
předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na
provoz zdravotnických zařízení a ústavu sociální péče;
Zákon č. 274/2003 Sb., kterým se mění některé zákony na
úseku ochrany veřejného zdraví (zejména cl. 1 bod 77. - 87.);
Nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a
bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích,
čisticích a dezinfekčních prostředků;
Nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky
ochrany zdraví zaměstnanců při práci - prováděcí předpis k zákonu č. 65/1965
Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, jehož text je v souladu s
právem ES, které upravují rizikové faktory pracovních podmínek, jejich členění,
hygienické limity, způsob jejich zjišťování a hodnocení, minimální rozsah
opatření k ochraně zdraví zaměstnanců, rozsah a bližší podmínky poskytování
ochranných nápojů a hygienické požadavky na pracovní prostředí a pracoviště.
Jedná se o následující předpisy ES:
Směrnice Rady 89/391/EHS ze dne 12. června 1989 o
zavádění opatření pro zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců při
práci,
Směrnice Rady 89/654/EHS ze dne 30. listopadu 1989 o
minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví na pracovišti,
Směrnice Rady 83/477/EHS ze dne 19. září 1983 o
ochraně zaměstnanců před riziky spojenými s expozicí azbestu při práci, ve
znění směrnic 91/382/EHS a 98/24/ES,
Směrnice Rady 90/394/EHS ze dne 28. června 1990 o
ochraně zaměstnanců před riziky spojenými s expozicí karcinogenům při práci, ve
znění směrnic 97/42/ES a 1999/38/ES,
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/18/ES ze
dne 27. března 2003 novelizující směrnici Rady č. 83/477/EHS o ochraně
pracovníků před riziky vystavení azbestu při práci,
Směrnice Rady 90/269/EHS ze dne 29. května 1990 o
minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví pro ruční manipulaci s
břemeny spojenou s rizikem zejména poškození páteře pro zaměstnance,
Směrnice Rady 90/270/EHS ze dne 29. května 1990 o
minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci se
zobrazovacími jednotkami,
Směrnice Rady 98/24/ES ze dne 7. dubna 1998 o
bezpečnosti a ochraně zdraví zaměstnanců před riziky spojenými s chemickými
činiteli používanými při práci,
Směrnice Komise 2000/39/ES ze dne 8. června 2000 o
stanovení prvního seznamu směrných limitních hodnot expozice na pracovišti
prováděním Směrnice…