dnes je 21.11.2024

Input:

SEA Politiky druhotných surovin ČR - zkrácené znění

28.7.2014, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.2.4.4.1
SEA Politiky druhotných surovin ČR – zkrácené znění

Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů

Úvod

Předkladatelem Politiky druhotných surovin ČR (dále jen PDS ČR) je Ministerstvo průmyslu a obchodu. Zpracovatelem SEA PDS ČR jsou společnosti Regionální centrum EIA s.r.o. a Integra Consulting, s.r.o.

Řádné veřejné projednání návrhu PDS ČR bylo uskutečněno 24. června 2014 v budově MPO.

V následující části je uveden výtah ze SEA PDS ČR. Úplné znění je zveřejněno na internetových stránkách MPO.

Legislativní rámec posuzování

Posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí je v České republice upraveno zákonem č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon zahrnuje požadavky směrnice Evropského parlamentu a Rady o hodnocení účinků určitých plánů a programů na životní prostředí č. 2001/42/EC .

Posouzení vlivů Politiky druhotných surovin ČR na životní prostředí a zdraví obyvatel (dále také "SEA Politiky") proběhlo dle požadavků výše uvedeného zákona. Současně s vyhodnocením z hlediska vlivů na životní prostředí a zdraví obyvatel byla Politika druhotných surovin ČR podrobena vyhodnocení vlivů na ptačí oblasti a evropsky významné lokality dle § 45i zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů. Toto vyhodnocení bylo zpracováno na základě stanovisek orgánů ochrany přírody a krajiny, které konstatovaly, že nelze vyloučit vliv na lokality soustavy Natura 2000.

Obsah a rozsah SEA Politiky byl stanoven závěrem zjišťovacího řízení podle § 10d zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů, který vydal odbor posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence Ministerstva životního prostředí dne 1.4.2014, č. j. 9509/ENV/14.

8.2 Popis provedení posouzení koncepce na životní prostředí

Posouzení vlivů Politiky druhotných surovin na životní prostředí bylo provedeno v souladu se zákonem č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, v platném znění. Zároveň byly autorizovanou osobou vyhodnoceny vlivy na veřejné zdraví. Součástí vyhodnocení vlivů na životní prostředí na základě vydaného závěru zjišťovacího řízení je i posouzení vlivů na soustavu lokalit Natura 2000. V rámci přípravy SEA hodnocení se uskutečnilo dne 27.1.2014 úvodní jednání k SEA hodnocení Politiky druhotných surovin za účasti zástupců MPO, MŽP a členů týmu zpracovatelů SEA hodnocení PDS. Zástupci MPO podali informaci o Politice druhotných Politika druhotných surovin České republiky – Vyhodnocení vlivů koncepce druhotných surovin. Zpracovatel SEA hodnocení PDS seznámil účastníky jednání s dosavadním a navazujícím postupem SEA hodnocení. Ze strany MŽP, resp. MPO vyplynuly požadavky na obsah a strukturu SEA hodnocení. Před ukončením SEA hodnocení se uskutečnilo dne 28.4.2014 druhé jednání se zástupci MŽP a MPO, na které byly představeny hlavní výstupy ze SEA hodnocení PDS a nastíněn další harmonogram SEA procesu. Před ukončením SEA hodnocení se uskutečnilo dne 28.4.2014 druhé jednání se zástupce MŽP a MPO, na kterém byly představeny hlavní výstupy ze SEA hodnocení PDS a nastíněn další harmonogram SEA procesu.

Ze zjišťovacího řízení k oznámení PDS a z předchozích oficiálních připomínkových řízení k PDS vyplynuly opakovaně připomínky k energetickému využívání odpadů. Této problematice se PDS věnuje velice okrajově, přesto MPO došlo k rozhodnutí opatření 3.6 věnující se této problematice z návrhu PDS vyjmout. SEA vyhodnocení se tedy posouzení vlivů tohoto opatření nevěnuje, původní opatření 3.7 je nově označeno jako 3.6. Proces posuzování vlivu PDS na životní prostředí a veřejné zdraví byl zahájen v době, kdy PDS byla již zpracována, proběhla veškerá vnitřní a vnější připomínková řízení.

Základním prvkem posouzení bylo hodnocení možných vlivů cílů, resp. opatření vzhledem k jednotlivým tématům životního prostředí.

Kroky k provedení posouzení vlivů na ŽP

Jednotlivé kroky provedení posouzení vlivů Politiky na životní prostředí:

  1. Analýza dosavadního vývoje a aktuálního stavu životního prostředí.
  2. Analýza relevantních evropských a národních strategických dokumentů.
  3. Stanovení sady témat životního prostředí relevantních pro hodnocení PDS na základě
  4. analýzy trendů a stavu životního prostředí, cílů strategických dokumentů pro oblast
  5. životního prostředí a obsahu PDS.
  6. Posouzení vlivů opatření PDS na jednotlivá témata životního prostředí.
  7. Posouzení PDS z hlediska vlivů na veřejné zdraví.
  8. Posouzení PDS z hlediska vlivů na evropsky významné lokality a ptačí oblasti (lokality soustavy Natura 2000).
  9. Návrh opatření pro předcházení negativnímu vlivu implementace PDS na životní
  10. prostředí.
  11. Zpracování SEA dokumentace.
  12. Návrh stanoviska SEA.

Průběh posuzování

Oznámení koncepce "Politika druhotných surovin" (dále též "PDS"), zpracované v rozsahu přílohy č. 7 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů, bylo zveřejněno dne 10.2.2014. Zjišťovací řízení vedené odborem posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence MŽP bylo ukončeno dne 1.4.2014, vydáním závěru zjišťovacího řízení č. 9509/ENV/14. Práce na vlastním SEA hodnocení a zpracování dokumentace vyhodnocení vlivů Politiky druhotných surovin na životní prostředí a veřejné zdraví probíhaly v období únor – duben 2014.

Stručný popis koncepce

Koncepce Politika druhotných surovin České republiky (dále též jen "PDS") je prvním dokumentem České republiky, který vytváří strategický rámec pro efektivní využívání druhotných surovin, které jsou významnou částí surovinové základny pro všechna odvětví průmyslové výroby v ČR. Koncepce stanovuje 5 základních cílů a 17 adekvátních opatření k plnění stanovených cílů.

Česká republika se aktivně zapojila do přípravy nové průmyslové politiky EU při plném vědomí absence takovéto strategie na národní úrovni, a to vzhledem k preferenci postupu

Partneři


Nahrávám...
Nahrávám...